02 januari 2017

Verkeersontsluiting appartementen Stekeldijk

Met 31 stemmen voor en 3 stemmen tegen heeft de raad bij de nog te ontwikkelen appartementen aan de Stekeldijk gekozen voor een verkeersontsluiting via de Anne Franklaan, met een extra calamiteitenaansluiting ter hoogte van de Botterstraat. Vanwege het belang van de veiligheid van fietsers is gekozen voor een vrij liggend fietspad tussen de ingang van het gebouw en de Anne Franklaan, ter hoogte van de Vrouwenzandstraat.

De VVD, Stadspartij, D66, Ouderenpartij AOV Purmerend en het CDA dienden een amendement in over het gescheiden auto- en fietsverkeer. De bereikbaarheid van de woningen sluit op deze manier beter aan bij de wensen van de direct omwonenden. Bovendien is dan sprake van een veilige verkeerssituatie. De gekozen ontsluiting brengt meer kosten met zich mee dan de voorkeur van de ontwikkelaar en de gemeente. Dit komt door noodzakelijke aanpassingen in de infra- en groenstructuur. De meerderheid van de raad besloot dat deze kosten ten laste komen van de gemeentelijke algemene reserve.

De herontwikkeling van de Stekeldijk in de wijk Wheermolen komt met de bouw van drie appartementengebouwen met in totaal 102 appartementen, tegemoet aan de vraag naar meer starterswoningen en goedkopere woningen voor doorstromers. De gemeente en de ontwikkelaar hadden in eerste instantie de voorkeur voor een centrale aansluiting via de Botterstraat, onder meer vanwege de verkeersveiligheid en de goede aansluiting op de stedenbouwkundige structuur. Met name de bewoners van het wooncomplex de Botterhoek hadden echter een voorkeur voor een oostelijke aansluiting via de Anne Franklaan. De nu gekozen ontsluitingsroute is een door bewoners zelf aangedragen alternatieve oplossing.

Nu de raad voor deze variant heeft gekozen, zal het college in gesprek gaan met de ontwikkelaar over de vervolgstappen.