30 oktober 2017

Veteranendag 2017

Een bijzondere, doordeweekse, woensdagmiddag.

Het CDA Purmerend ontving een uitnodiging van de gemeente Purmerend tot het bijwonen van de jaarlijkse lokale Veteranendag in de Doelen (een dag van erkenning en waardering). Burgemeester Don Bijl, beschermheer van de Stichting, hield een toespraak na de openingswoorden van de voorzitter, de heer Peter Stiphout. Vervolgens hield professor Uri Rosenthal, oud minister van Buitenlandse Zaken en thans nog voorzitter van de Raad voor Civiel-Militaire zorg en onderzoek (veteranenzorg), een bevlogen speech waaruit duidelijk de "plicht" van de Nederlandse bevolking om de Veteranen zeer te waarderen, sprak. Na het officiële gedeelte werd er een rijsttafel geserveerd en was er voldoende gelegenheid in een ongedwongen sfeer met elkaar te praten. Als na-oorlogskind, hing ik aan de lippen van de vertellers en groeide ook mijn respect voor de veteranen, waardoor ik onbezorgd kon opgroeien. In Purmerend zijn nog een 400-tal veteranen woonachtig waarvan de oudste, vandaag aanwezig, 98 jaar is, de heer Herman Verdoorn.

Petra van der Laan.