18 april 2017

Werkbezoek Baanstede

In maart bracht de CDA fractie een werkbezoek aan Baanstede. Momenteel biedt Baanstede, als sociale werkvoorziening, werk aan 850 mensen in de groenvoorziening, business post en print, beschut werk en detachering. Van de gedetacheerden is de helft in dienst bij die werkgever.

Wil Peters, algemeen directeur, vertelde ons dat het idee van de participatie samenleving is, om zoveel mogelijk van deze mensen te detacheren bij reguliere werkgevers. In de praktijk geeft dit de nodige problemen. Niet-arbeidsbeperkten kunnen in een bedrijf niet zomaar samenwerken met mensen met een arbeidsbeperking. Het ontbreekt tot nu toe aan goed opgeleide coaches. Werkgevers dreigen af te haken wegens de administratieve rompslomp. Ook ontbreekt het aan goede samenwerking tussen gemeente-UWV en werkgevers. Hoewel de kaartenbakken vol staan met potentiële kandidaten kunnen vacatures niet worden ingevuld.

Baanstede, nu nog een gemeenschappelijke regeling van 8 gemeenten, zal worden omgevormd tot een participatiebedrijf, waarin Zaanstad en Purmerend samen zullen werken. Ook dit blijft dus een vorm van gemeenschappelijke regeling waar de deelnemend gemeenten verantwoordelijk voor blijven. In het nieuwe participatiebedrijf zullen zo veel mogelijk leerwerkplekken komen om  mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt uiteindelijk aan een reguliere baan te helpen.

Als valkuil ziet hij voor de “concurrerende” participatiebedrijven in de regio het feit
dat iedereen in de zelfde vijver vist. De arbeidsmarkt houdt niet op bij de grenzen van de eigen gemeente. Ook zal veel energie gaan zitten in de organisatie van het nieuwe Participatiebedrijf. Dit gaat mogelijk ten koste van het creëren van werk voor de doelgroep.

Zijn advies is om snel over te stappen van het huidige Baanstede naar het Participatiebedrijf en vooral werknemers te betrekken voor het invullen van de juiste vacatures.

Zaanstad en Purmerend, met hun verschillende culturen, moeten gaan samenwerken
vanuit verscheidenheid.