18 november 2013

Het alternatief: het CDA en het belastingplan

De afgelopen weken hebben we in sneltreinvaart het belastingplan behandeld. De tijd was een stuk korter dan anders omdat er eerst gewerkt is aan een herfstakkoord

Het CDA heeft gewerkt aan een tegenbegroting waarin de overheid meer naar zichzelf kijkt en dieper snijdt in haar eigen uitgaven. In een tijd van teruglopende koopkracht is dat gepast. Helaas lijdt deze overheid aan belastingobesitas. Zij verhoogt onder andere de belasting op water, lpg, diesel, oldtimers, frisdrank, bier, afval, wijn, sterke drank en ontslagvergoedingen. Daarbij is de regering ook buitengewoon creatief. Zo gaat zij ervan uit dat de verhoging van diesel en LPG geen enkel grenseffect hebben. Nou, dit jaar vielen de accijnsopbrengsten met €800 miljoen tegen, dus dat effect is er wel degelijk. Dus de prijs gaat omhoog, maar de inkomsten voor de staat stijgen nauwelijks. Ook de oldtimers maatregelen en andere accijnsverhogingen zullen tot tegenvallers leiden.

Plannen van het CDA, overgenomen door de regering

Als CDA doen we natuurlijk tegenvoorstellen. Wanneer de regering erkent dat ze goed zijn, neemt zij ze over en bespaart zij honderden miljoenen. Een paar voorbeelden:

 Het CDA en GroenLinks vroegen per motie naar de belastingconstructie van de NS. Alle geelblauwe treinen en de Fyra staan belastingtechnisch in Ierland en worden geleased, ook al rijden ze in Nederland en hebben ze nog nooit dat mooie, groene land daar gezien. Ze worden nu eindelijk fiscaal naar Nederland gehaald, schrijft de minister. Opbrengst: 23 miljoen euro per jaar. Ook de heer Bashir heeft er in het verleden naar gevraagd. In die brief geeft de regering overigens aan dat zij de belastingconstructies bij de banken niet kan zien omdat zij via de Belastingdienst kijkt. Dan zit de AWR in de weg! Maar als je 100% aandeelhouder bent, kun je toch ook even als aandeelhouder kijken of er gekke belastingconstructies zijn? Zou de staatssecretaris dus dat gedeelte van de motie van het CDA en GroenLinks nog willen beantwoorden

Het CDA was tegen de oversubsidiëring van semi-elektrische auto's, twee jaar geleden al. Wij dienden samen met de VVD een amendement in en stelden vragen: hoongelach. Maar wat blijkt? Elke Mitsubishi Outlander kost meer dan €25.000 subsidie. Die rijdt op elektriciteit, maar nog veel meer op belastingeuro's, net als overigens de Prius of de Opel Ampera. De staatssecretaris schroeft nu zeven subsidieregelingen voor deze auto tegelijk terug. De bpm gaat omhoog, de mrb gaat omhoog, de KIA wordt afgeschaft, de MIA wordt afgeschaft, de Vamil-subsidie gaat eraf, de provinciale opcenten moeten worden betaald en er komt 7% bijtelling. Zeven subsidieregelingen voor één auto; dat moet je in Nederland verzinnen. Dit scheelt in 2014 honderden miljoenen, alleen worden er de komende maanden nog veel van deze auto's geleverd. De staatssecretaris kan lachen, dat begrijp ik, maar dit wordt betaald uit de belasting die voor de rest van Nederland wordt verhoogd.

Er is een gat in de waterbegroting. Door een eigen waterbedrijf op te richten, konden grote bedrijven ontsnappen. Het CDA wees daarop, er volgde een nota van wijziging en een weglek van tientallen miljoenen is gedicht.

Ten vierde: al doe je jaren geen aangifte, je blijft toeslagen ontvangen. Voor 2010 en vroegere jaren moet de staatssecretaris nog voor 2 miljard toeslagen controleren. Hij nam het CDA-voorstel over: als je jarenlang geen aangifte doet, wordt je toeslag stopgezet. Hij bespaart daarmee geld.

Het vijfde punt: de verhuurdersheffing. Het CDA wees er in het debat op dat als je alleen maar hoeft te betalen bij tien of meer woningen, alle commerciële verhuurders, en ook een aantal woningbouwcorporaties, bv's zullen oprichten om negen woningen per bv te stallen zodat zij helemaal geen belasting betalen. Degenen die denken dat dit fictief is, moeten eens kijken naar de vogelaarheffing, de Vpb en alle andere belastingen die wij hebben geprobeerd op te leggen aan de woningbouwsector. Daar is nooit één euro geïnd.

Plannen van het CDA waarover we dinsdag stemmen

Het CDA diende meer dan 10 amendementen in: concrete voorstellen om de belastingwetten van de regering beter te maken. Dekking zit in onze tegenbegroting (Onder andere bevriezing van rijksuitgaven, inclusief zorg, het verlagen van salarissen medisch specialisten in 2014 laten ingaan en het afschaffen van Asschers banenenplan). Hieronder een paar voorbeelden. Morgen gaan we stemmen:

Het CDA stelt voor om de verhoging van belasting op arbeid voor de middeninkomens niet door te laten gaan vanaf 2015 (het 42% tarief wordt in 2017 gedeeltelijk een 45% en een 49% tarief. Het 52% een 56% tarief). De regering geeft zelf toe dat deze plannen maar liefst 15.000 banen kosten. Een slecht idee dus. Het CDA stelt voor om de accijnsverhoging op diesel en propaangas terug te draaien. De eerste levert niets op, omdat het vrachtverkeer straks in Duitsland goedkoper kan tanken. De verhoging van de accijnzen op propaangas betekenen dat mensen die niet op aardgas aangesloten zijn, veel duurder uit zullen zijn dan wanneer zij toegang tot het aardgasnetwerk hebben.Het CDA stelt voor dat mensen binnen 9 en maximaal na 18 weken weten of ze een toeslag krijgen. De regering wil zichzelf maar liefst 26 weken de tijd geven om te beslissen. Dat brengt gezinnen in de problemen, bijvoorbeeld met kinderopvang.Het CDA stelt voor dat ouders  gespreid over vier jaar maximaal €50.000 belastingvrij mogen schenken voor de aankoop van een huis. Ook voor familie is er een laag tarief. De regeling is dan 7 jaar geldig. De regering wil een regeling, die maar één jaar duurt en maximaal €100.000. Dat is voor weinigen weggelegd. En verder moet je dan bij de bank boeterente betalen, want de banken weigeren dat af te schaffen. Dorpshuizen met sportzalen krijgen teruggaaf energiebelasting. Nu krijgen dorpshuizen die teruggaaf en sportverenigingen met eigen accommodatie ook. Maar de combinatie niet.

 

 

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.