08 januari 2016

CDA blij met volgende stap aanpak knooppunt Bos N35

Het CDA is bereid miljoenen te investeren in het kruispunt Bos van N35 en kan zich vinden in de voorgestelde plannen. Als alternatief voor het huidige kruispunt Bos met verkeerslichten zijn in totaal vier varianten onderzocht. Hieruit blijkt dat een zogenaamd kwart klaverblad met een ongelijkvloerse kruising van de N348 met het spoor en de N35 de voorkeur heeft van GS. In deze wordt een tunnel aangelegd onder de N35 en het spoor door.

Alvast starten met aanleg fietstunnel
In het voorstel worden twee tunnels gepland: één bij kruispunt Bos, in combinatie met onderdoorgang onder het spoor, en één fietstunnel ter hoogte van doorsteek vanuit Raalte Noord richting de Monumentenstraat. Voor de eerste tunnel zal nog deel financiering gezocht moeten worden bij het Rijk terwijl voor de fietstunnel al geld gereserveerd is. Het CDA zou graag zien dat met de aanleg van de fietstunnel zo snel mogelijk wordt gestart. Gedeputeerde Boerman heeft in de commissie hierover een toezegging gedaan.

Rijk blijft verantwoordelijk
Ondanks de positieve houding van het CDA tegenover dit voorstel plaatsten we ook een tweetal kanttekeningen. Ten eerste doet de bereidheid van het CDA om voor het knooppunt Bos provinciale middelen in te zetten niets af aan de verantwoordelijkheid van het Rijk voor zowel de ondertunneling van de spoorlijn als voor de kruising N348-N35. Ook de gemeente Raalte is als wegbeheerder mede verantwoordelijk.

Verplaatsen van problemen naar Mariënheem
Daarnaast voorziet het CDA dat het verder verbeteren van het kruispunt Bos, de problemen daar zal  verminderen, maar het zal de problemen ook verplaatsen. Als gevolg van een betere doorstroming op het knooppunt Bos neemt het verkeer op de N35 toe en vergroot daarmee  bijvoorbeeld het probleem in Mariënheem. Het CDA vindt dat daarom de lobby er niet alleen op moet zijn gericht dat het Rijk de ontbrekende miljoenen op tafel legt voor knooppunt Bos, maar dat het Rijk ook een oplossing biedt voor alle resterende problemen op de N35. Het is belangrijk “Den Haag” te laten zien dat er een groot draagvlak is in Overijssel voor een rondweg in Mariënheem.