31 oktober 2016

CDA hecht veel waarde aan gezond huishuishoudboekje!

Een van de uitgangspunten uit het coalitieakkoord ‘Overijssel Werkt’ is dat Overijssel staat voor een gezonde financiële huishouding. Dat wil zeggen dat de provinciale begroting zowel incidenteel als structureel sluitend moet zijn. Dit uitgangspunt is volgens de CDA fractie prima vertaald naar de Kerntakenbegroting 2017.

Tevreden is de CDA fractie over het feit dat voor het tweede opvolgende jaar een verhoging van de opcenten op de Motorrijtuigenbelasting achterwege kan blijven. Dit hebben we ook afgesproken bij in het Coalitieakkoord “Overijssel Werkt!”.Ook de in het Coalitieakkoord gemaakte afspraak dat: ‘voor de volgende Collegeperiode een vrije ruimte beschikbaar moet zijn van incidenteel 40 miljoen euro’ is al in het tweede jaar van deze collegeperiode nagekomen. Dat getuigt van ‘goed rentmeesterschap’.

Evenals in de afgelopen jaren, zijn ook de komende jaren nog de nodige ‘incidentele middelen’ beschikbaar. In totaal gaat het hier om een bedrag van naar verwachting ruim 80 miljoen. Wel wordt de ‘structurele ruimte’ in de begroting steeds beperkter. Deze zal de komende jaren afnemen van ruim 30 miljoen in 2017 tot een bedrag van ruim 12 miljoen in 2020. In de jaren daarna zal de structurele ruimte in de begroting echter nog verder teruglopen.

Daarom is het goed dat onderzocht gaat worden of de beschikbare incidentele middelen ingezet kunnen worden voor het genereren van structurele inkomsten voor de langere termijn. We gaan er vanuit dat ook het resultaat van het onderzoek naar de mogelijkheden tot ‘flexibilisering’ van de begroting er aan bij zal dragen dat de provinciale financiën ‘op de termijn’ op orde blijven.