04 juni 2020

CDA initieert terugkeer van ‘Asbest eraf, zon erop’

De provinciale stimuleringsregeling ‘Asbest eraf, zon erop’ keert terug. De motie van CDA Overijssel om dit te bewerkstelligen is door Provinciale Staten op woensdag 3 juni met een ruime meerderheid aangenomen. Voor de herintroductie van de stimuleringsregeling om asbestdaken te vervangen door zonnepanelen is geld beschikbaar. Er zit 6,25 miljoen euro in een speciaal asbestfonds.

De regeling was enkele jaren geleden een succes. Een derde van het totale areaal aan asbestdaken werd er mee gesaneerd, maar nog altijd resteert 8 miljoen vierkante meter asbestdak. Het was aanvankelijk de bedoeling dat voor 1 januari 2024 alle asbestdaken in ons land verwijderd moesten zijn, maar het asbestdakenverbod sneuvelde vorig jaar in de Eerste Kamer.

‘Met de geactualiseerde regeling ‘Asbest eraf, zon erop’ komen we als provincie tegemoet aan de wens om zoveel mogelijk asbest van daken te halen en te vervangen door zonnepanelen. De regeling is bedoeld voor alle soorten asbestdaken. Van particulieren en bedrijven, met een evenredige verdeelsleutel’, aldus CDA-fractievoorzitter Bouwien Rutten.

Rutten hoopt op een spoedige uitwerking van de stimuleringsregeling. Dat komt wel goed, want haar motie werd meteen omarmd door gedeputeerde Tijs de Bree. De motie werd mede ingediend door SGP, PvdA, ChristenUnie, Forum voor Democratie, GroenLinks, D66, Partij voor de Toekomst en VVD.