09 maart 2015

CDA: kabinet doet te weinig voor Twente

Het CDA in Overijssel vindt dat het kabinet de regio Twente te weinig steunt in de aanpak van de torenhoge werkloosheid. Dit bleek afgelopen vrijdag tijdens het bezoek van fractieleider Sybrand Buma aan Enschede. Volgens Buma heeft het kabinet onvoldoende oog voor grensregio's zoals Twente. "We moeten voorkomen dat steeds meer bedrijven hun vestigingen verplaatsen naar Duitsland, door het vestigingsklimaat in grensregio's concurrerender te maken", stelde de CDA-leider.

Volgens Buma heeft het kabinet onvoldoende oog voor de grenseffecten van beleid, zoals bij het verhogen van accijnzen. Het kabinet zou het concurrentieverschil met Duitsland voorts moeten verkleinen door de belastingdruk op arbeid te verlagen en de loondoorbetaling bij ziekte voor MKB-bedrijven te verkorten. Ook een goede bereikbaarheid over weg, spoor en water is volgens de CDA'er essentieel.

Voor de provincie Overijssel is het vertrek van bedrijven naar Duitsland een punt van zorg. Volgens CDA-gedeputeerde Van Hijum hoeft de lage grondprijs in Duitsland niet doorslaggevend te zijn voor bedrijven. "Uit onderzoek van Oost NV blijkt dat het fiscale klimaat voor bedrijven in Nederland naar verhouding gunstig is. Ook qua kennis, onderwijs en arbeidskrachten heeft Twente veel te bieden. Als provincie kunnen we met bedrijven meedenken over de innovatie en energiebesparing. Het rijk kan ons vooral helpen door de lasten voor MKB-ondernemers te verlichten. En laat het kabinet nu eindelijk eens over de brug komen met geld voor de N35 en N36!"

Aanstaande dinsdag (10 maart) discussieert de Tweede Kamer met minister Kamp van Economische Zaken over de economische agenda voor grensregio's. Het CDA zal het kabinet in een motie oproepen om de concurrentiepositie van Twente te helpen versterken.