15 september 2016

CDA vraagt aandacht voor situatie ouderen op de woningmarkt

De overheid stimuleert ouderen langer zelfstandig te laten wonen. Omdat mogelijk te maken heeft het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting op verzoek van het 'Aanjaagteam Langer Zelfstandig Wonen' de zogenoemde Blijverslening ontwikkeld. Ouderen kunnen hierdoor wat gemakkelijker geld lenen om in hun eigen huis blijven wonen en hebben zo wat middelen voor aanpassingen. Deze leningen zijnn echter niet beschikbaar in Overijssel. Het CDA vindt dat jammer. Stimuleren doe je niet door iets te vinden, maar vooral door iets te doen. Bij de behandeling van de nota doorstroming woningmarkt heeft het CDA aandacht gevraagd voor deze lacune. Een andere maatregel die voor oudere kan helpen de juiste zelfstandige huisvesting te vinden die past bij de leeftijd en de zorgvraag is de inzet van de verhuisadviseur. In de gemeente Utrecht zijn hier positieve ervaringen mee opgedaan. Ook die maatregel kan volgens het CDA bijdragen aan het langer zelfstandig wonen van ouderen.