22 april 2016

Contantgeld voorziening altijd binnen 5 kilometer

Er moet altijd een contant geld voorziening binnen 5 kilometer bereikbaar zijn in Overijssel. En de provincie spreekt banken er op aan wanneer zij een voorziening verwijderen en de 5 kilometergrens niet meer kunnen garanderen. “Een goede zaak” aldus Woordvoerder sociale kwaliteit Moniek Kleinsman.

Probleem kleine kernen
De Provincie Overijssel heeft onderzocht dat bij het verwijderen van de pinautomaat in Vasse 88 adressen niet meer binnen de norm van 5 km zouden vallen. De afgelopen tijd zijn er op initiatief van de provincie meerere gesprekken geweest met de vier grote banken, de Overijsselse Vereniging voor Kleine Kernen en Betaalvereniging Nederland om inzicht te krijgen in zogenaamde witte vlekken. Dit zijn gebieden waarin in een straal van 5 kilometer geen pinautomaat aanwezig is. “Wanneer een geldautomaat verwijderd wordt, waardoor er een witte vlek ontstaat, zal de Provincie Overijssel de banken actief aanspreken op de landelijke afspraak over de 5 km norm die landelijk door is gemaakt. Dit blijkt uit de antwoorden die het college heeft gegeven op de schriftelijke vragen die ik had ingediend. Een goede zaak en garantie dat ook voor kleine kernen een contactgeldvoorziening behouden blijft”, aldus Moniek Kleinsman

Pin in Vasse blijft
De geldautomaat in Vasse blijft behouden. Dit blijkt uit een schriftelijke reactie van de Rabobank op de vragen die door de Overijsselse CDA fractie zijn gesteld aan het provinciebestuur. Ook CDA raadslid Ronnie Booijink stelde vragen aan burgermeester en wethouders en de lokale banken over het mogelijk verdwijnen van de geldvoorziening in Vasse. “We zijn blij dat de Rabobank ook schriftelijk een reactie heeft gegeven op de vragen die zijn gesteld aan de Provincie. Betalingsverkeer in kleine kernen en op het platteland is belangrijk voor de leefbaarheid in de breedste zin van het woord. Het is goed om te horen dat, in dit geval, Rabobank dit ook erkent”, aldus Ronnie Booijink van CDA Tubbergen