21 maart 2016

De Weerribben en Sallandse Heuvelrug horen in verkiezing van beste Nationale Parken van NL

Het CDA Overijssel vindt de Overijsselse nationale parken “ De Weerribben” en “ Sallandse Heuvelrug” kansrijk zijn om verkozen te kunnen worden tot één van de drie beste Nationale Parken van Nederland. Omdat aan de verkiezing een publieksprijs is verbonden, is meedoen een uitgelezen mogelijkheid de beide parken ook in een eigen provinciale campagne te promoten. Het CDA wil de mogelijkheden van de voordracht zo spoedig mogelijk met het College van GS en Provinciale Staten bespreken.

Economisch belang
De ontwikkeling van toerisme en recreatie is voor Overijssel van groot (economisch) belang. De winnende gebieden worden de komende jaren in binnen- en buitenland gepromoot als "iconen van de Nederlandse natuur". Woordvoerder Jeroen Piksen: “De geweldige kwaliteit en potenties van beide parken zijn verschillend en heel bijzonder. Beide parken kunnen bovendien een groot publiek aan, wat een voorwaarde is voor verkiezing. Als we hierin samenwerken met betrokken gemeenten en organisaties kunnen we deze parken en het gebied een mooie impuls geven.”

Internationale iconen
Staatssecretaris Van Dam van Economische Zaken maakte de verkiezing bekend op het festival 'Naar Nationale Parken van Wereldklasse' in Den Haag. Onder meer door het verbeteren van de toegankelijkheid, internationale marketing en het versterken van de voorzieningen moeten de gebieden aantrekkelijker worden voor binnen- en buitenlandse bezoekers. De winnende natuurgebieden of landschappen moeten uiteindelijk uitgroeien tot internationale iconen vergelijkbaar met sterke merken als tulpen, molens en de stad Amsterdam.