17 februari 2016

Door woonafspraken kunnen gemeenten weer bestemmingsplannen vaststellen

Veel gemeenten in Overijssel hebben op dit moment overcapaciteit in hun woningbouwplannen. Om te zorgen voor een toekomstbestendige woningmarkt in Overijssel zijn recentelijk zogenaamde ‘woonafspraken’ getekend met gemeenten. Als het aan de Overijsselse CDA fractie ligt mogen gemeenten zelf beslissen welke plannen zij schrappen. Gemeenten hebben daar onderling ook afspraken over gemaakt en zij houden de vrijheid om, ook als niet direct voor elke geplande woning kan worden aangetoond dat deze de komende 10 jaar gebouwd gaat worden, de bestemming te handhaven.

Raad van State
De enige verplichting die gemeenten straks hebben is dat zij in de eigen gemeente en in de regio vraag en aanbod van de woningbouwplannen op elkaar af te stemmen. De afspraken die nu tussen gemeenten en provincie gemaakt worden moeten er voor zorgen dat plannen niet door de Raad van State worden afgeschoten. Dit is hard nodig want nu sneuvelen te vaak plannen bij deze bestuursrechter omdat er in bestaande plannen nog voldoende bouwmogelijkheden zijn, maar niet de woningen bevatten waar vraag naar is.

Niet in de knel
Het voorstel, dat op 17 februari a.s. wordt besproken in provinciale staten, draagt alle Overijsselse gemeenten op in alle bestemmingsplannen alle woningbouwmogelijkheden, waarvan niet kan worden aangetoond dat deze binnen 10 jaar nodig zijn, te schrappen. De opdracht aan de gemeente is ruim geformuleerd. De gemeenteraden worden verplicht woningbouwmogelijkheden uit bestemmingsplannen te halen, maar houden zelf de keuze in welke bestemmingsplannen wordt ingegrepen. De door hen zelfgemaakte regionale afspraken zijn daarbij leidend. Het CDA vindt het belangrijk dat gemeenten maar ook andere grondeigenaren door deze regels niet onbedoeld in de knel komen en zal daarom de uitvoering nauwlettend blijven volgen.