12 november 2016

Gebruik glasvezelnetwerk voor “zorg” stimuleren

Tijdens de begrotingsvergadering riep het CDA op te zorgen voor een glasvezeldicht Overijssel. Maar ook het gebruik van deze glasvezel verdient de aandacht. Nu in vrijwel de gehele provincie Overijssel glasvezelkabel is aangelegd wil het CDA  innovatieve toepassingen stimuleren, met name op het gebied van “zorg en (langer) zelfstandig thuis wonen”. De CDA-fractie heeft hierover een motie ingediend bij de begrotingsbehandeling die breed werd gesteund.

Regie over eigen zorg
Van burgers wordt steeds meer verwacht dat zij als zorgvrager de regie over de eigen zorg nemen, al dan niet ondersteund door mantelzorgers. Het voeren van de zorgregie vraagt in de praktijk heel veel tijd en energie, omdat de zorg veelal thuis wordt gerealiseerd. De zorgvrager heeft te maken met de huisarts, de thuiszorg, de fysiotherapeut, de apotheker, het ziekenhuis enz.. Daarnaast worden steeds meer medische gegevens digitaal verzonden. Zorgverleners moeten hierover ook onderling communiceren.

Vanuit een huisartsenpraktijk in Luttenberg is OZO (ouderen) Verbindzorg” ontwikkeld. Het “verbinden” is een computerprogramma waarmee zorgverleners onderling kunnen samenwerken en met de zorgvrager kunnen communiceren. Dit voorkomt heel veel afstemmings- en communicatiestoornissen. De volgende stap die men wil nemen is de bruikbaarheid voor laaggeletterden door toepassing van skype, spraakfunctie en pictogrammen en domotica toepassingen . Deze innovatie komt om financiële redenen nog niet van de grond. De CDA-dractie maakte kennis met dit initiatief tijdens een werkbezoek.

Innovatie stimuleren en ondersteunen
In Overijssel richten ook andere organisaties zich op ICT-toepassingen voor de zorg. Systemen sluiten echter vaak niet op elkaar aan. Met de motie vraagt het CDA aan Gedeputeerde Staten onderzoek te doen naar de mogelijkheden deze innovaties te stimuleren en de steunen. Het CDA steunt het beroep op “Eigen kracht en verantwoordelijkheid” waar dat mogelijk en verantwoord is. Het is echter de plicht van de overheid hiervoor de juiste voorwaarden te scheppen, ook ten aanzien van zorgverlening en langer zelfstandig wonen. Daarvoor is deze motie ingediend.