09 oktober 2018

Input asbest conferentie mee naar debat Tweede Kamer over asbest

De input die we hebben opgehaald tijdens de asbestconferentie op 1 oktober, wordt morgen meegenomen in het debat over asbest in de Tweede Kamer. Woordvoerder Bouwien Rutten "In een gezamenlijk brief aan de Tweede Kamer, die de CDA fracties van Overijssel, Drenthe en Gelderland meegeven aan Maurits von Martels geven we aan welke punten wat de bezoekers van de asbestconferentie betreft aandacht verdienen. Maurits heeft aangegeven deze punten onder de aandacht te brengen van de Tweede Kamer."

De brief

inbreng voor het debat
verwijdering asbest en asbesthoudende producten

10 oktober 2018, 15.30 -19.45 plenaire zaal

Maandag 1 oktober jl. kwamen in Nijverdal 150 deelnemers bijeen om met elkaar van gedachten te wisselen over het Rijks voornemen alle asbestdaken te saneren voor januari 2024.

De aanwezigen vertegenwoordigden een brede groep mensen, bestaande uit asbest dak-eigenaren (particulier en agrarisch), asbest deskundigen en partners, volksvertegenwoordigers (raad-staten-Tweede Kamer), bestuurders (gemeente en provincie) en bedrijfsleven.

Zorgen en problematiek rondom het verwijderen van asbestdaken werden open e interactief besproken met elkaar. De uitkomsten van deze middag:

• Expliciet aandacht voor het zorgwekkende gegeven dat vele asbest dak-eigenaren niet bij machte zijn tot bekostiging van sanering door deze Rijksregel.
  • Samen met Provincie en Gemeenten op te trekken wat betreft de ontwikkeling en inzet van stimuleringsregelingen en fondsen.
  • Rekening te houden met particulieren, agrariërs, verenigingen, stichtingen en bedrijven die niet bij machte zijn tot het financieren van sanering, waardoor maatwerk vereist is.
  • Aandacht voor oplossing asbestleien daken, zowel voor particulieren als bij kerken, bv door een meerjarenplan sanering.
  • Duidelijkheid verschaffen over de einddatum van de lopende overheidssubsidie van € 4,50.
  • Voor het saneren van asbestdaken voor particulieren een verlaagd BTW tarief te hanteren.
  • Aandacht voor nieuwe technieken wat betreft de verwerking van asbest.
  • Aandacht voor het tekort van asbestsaneerders waardoor versnelling van asbestsanering in de uitvoering in de knel komt.
  • De 35m2 voor particulieren te verhogen naar 100m2.
  • Vereenvoudigen van regelgeving waar mogelijk maar wel met borgen van veiligheid en gezondheid.
  • Oplossingsgericht denken en handelen.

Tweede Kamerlid Maurits von Martels (CDA) was aanwezig tijdens deze asbestdaken conferentie op 1 oktober jl. in Nijverdal.

Ondergetekenden roepen de Tweede Kamer op, om namens alle aanwezigen van de asbestconferentie op 1 oktober jl., de inhoud in deze brief serieus mee te nemen in het debat over asbestverwijdering op woensdag 10 oktober 2018.

CDA Overijssel, Bouwien Rutten

CDA Gelderland, Jaap Jonk