15 april 2016

Korhoen op Sallandse Heuvelrug kansrijk?

In het Nationaal Park de Sallandse Heuvelrug worden door Staatsbosbeheer korhoenders uit Zweden uitgezet. Hiervoor verleent de provincie Overijssel  de vergunning vanwege de plicht deze bedreigde diersoort zoveel mogelijk te beschermen en in stand te houden. Het CDA betwijfelt of de kans op voortbestaan van de korhoen op de Sallandse Heuvelrug reëel is. Zeker gezien het feit dat de in het verleden genomen maatregelen, geen resultaat hebben opgeleverd.

Vraag voor Den Haag
Om een duidelijk beeld te krijgen van de ontstane situatie heeft de CDA fractie aanvullend op de vragen van ChristenUnie en Partij voor de Dieren enkele schriftelijke vragen gesteld aan GS. De fractie is vooral benieuwd of GS bereid is het ministerie van Economische Zaken de vraag voor te leggen of het nog nut heeft te investeren in deze diersoort. De provincie en Staatsbosbeheer hebben van het ministerie de opdracht gekregen er alles aan te doen om de soort te behouden. Ook wil de CDA fractie weten op welke wijze Gedeputeerde Staten omgaat met de ontstane onrust (“korhoenscepsis”) in het gebied.

Overlevingskans nihil
Ondanks vele beschermende beheersmaatregelen, zoals de vergroting van de heide en het afsluiten van wegen en paden en het uitzetten van Zweedse korhoenders  blijken de kansen op het voortbestaan korhoen op de Sallandse Heuvelrug vrijwel nihil.  In 2015 zijn nog slechts enkele korhoenders waargenomen. Voedselgebrek, vossen en roofvogels lijken hier de hoofdoorzaak van te zijn. Toch worden er dit jaar weer nieuwe Korhoenders uitgezet.