20 juni 2017

Ladder en periodieke evaluatie geven Overijssel grip op ondergrond

Provinciale Staten besluiten binnenkort over het gebruik van de diepe ondergrond. In de nieuwe Mijnbouwwet heeft de provincie adviesrecht. Om als provincie zoveel mogelijk grip op de besluitvorming te houden en het Rijk zo goed mogelijk van advies te voorzien, is de Overijsselse ladder van de ondergrond ontwikkeld. Drinkwaterwinning staat in Overijssel op de eerste plaats.
Het CDA heeft een amendement voorbereid waarin nogmaals wordt onderstreept dat de ladder leidend is bij het opstellen van het advies aan het Rijk. Daarnaast is het CDA van mening dat activiteiten in de ondergrond periodiek geëvalueerd moeten worden en dat de uitkomsten daarvan worden meegenomen in de adviezen naar het Rijk. VVD, CU en 50Plus zijn mede-indieners van het voorstel.

Vervolg

Na vaststelling van de kaders, volgen gesprekken met de Overijsselse gemeenten. "We willen een volledige en goede dialoog met alle gemeenten en dat moet de komende tijd ingevuld gaan worden. Het resultaat van deze gesprekken nemen we mee in de revisie van omgevingsvisie volgend jaar. De commissie in Enschede kan dus haar werk goed doen en hun advies gaan we behandelen. Ook andere Overijsselse gemeenten kunnen hun inbreng gaan leveren", vertelt woordvoerder Bouwien Rutten.

Adviesrecht

Het besluit over het gebruik van de diepe ondergrond is voor het CDA erg belangrijk. Al sinds 2015 zet het CDA zich in om als provincie zoveel mogelijk invloed te hebben op besluiten van uit het Rijk. In de nieuwe mijnbouwwet heeft de provincie adviesrecht. "Dan willen we goed beslagen ten ijs komen en een duidelijk en goed onderbouwd advies neerleggen. Hiervoor hebben we onder andere de Overijsselse Ondergrondladder en de Fingerprint methode tot onze beschikking”, legt Rutten uit. "De ladder geeft aan welke activiteiten vooral niet gewenst zijn en wat we met waarborgen omkleed voor veiligheid en gezondheid nog wel verantwoord vinden. Prioriteit geven we aan schoon drinkwater". Met de fingerprintmethode wordt in kaart gebracht welke gevolgen een activiteit in de ondergrond heeft voor onder andere de economie, de tijdsduur en de risico's.