02 november 2016

Luister naar de kennis van boeren over de natuur

Er zijn werkbezoeken waar je nog dagen van nageniet. In dit geval heb ik het over een bezoek aan enkele boeren, woonachtig in het Dinkeldal gebied in de gemeente Losser. Via een oproep van boer Gerard aan Europarlementariër Annie Schreijer in Brussel, belandden wethouder Hassink en ik aan de keukentafel van deze boer. Waar ook boer Jan en jawel, wie kent hem niet in Nederland, boer Frans aanschoven.

In gesprek over Natura 2000
Het gespreksonderwerp was uiteraard Natura 2000, er staat veel te gebeuren in het gebied in het kader van deze regelgeving. Op dit moment is de provincie nog volledig in het proces van verkenning en gesprekken met de inwoners.
In het Natura2000 dossier is de provincie alleen de uitvoerende partij. De weg naar het behalen van de in Den Haag en Brussel gestelde doelen wordt vanuit de politiek ook geregeld met zorgen gevolgd.  Niet voor niets heeft gedeputeerde Maij vanuit provincie Overijssel het omwisselbesluit in leven geroepen. Dat wil zeggen, met andere maatregelen hetzelfde doel bereiken. Soms is dat simpelweg beter. De boer kent het gebied als geen ander, de theoreticus achter de schrijftafel wil nog wel eens vergeten dat de natuur zich niet laat leiden door hetgeen wat de mens bedenkt.  Het omwisselbesluit heeft al geleid tot enkele concrete resultaten, bijvoorbeeld in het gebied Beerze.

Met de Jeep door het Dinkeldal
Tijdens dit werkbezoek weten de boeren vol trots veel te vertellen. Al generaties lang beheren zij de gronden. Gelukkig laten de boeren het niet alleen bij vertellen.  Wethouder Hassink en ik krijgen de uitnodiging om samen met boer Gerard en boer Frans de jeep in te stappen. Dat laten we ons niet twee keer zeggen. Boer Gerard stuurt ons door de paden waar we normaliter niet mogen komen, want alles is eigen terrein. Wie het gebied een beetje kent, de Lutte in de gemeente Losser is één van de mooiste natuurgebieden in Twente.. Vele toeristen weten de weg te vinden naar  de Lutte. Dat leidt ook wel eens tot ongenode gasten op het land, vertelt boer Frans. Mooie plekjes langs het Dinkeldal nodigen uit tot picknicken. Zolang zij het houden bij genieten en de natuur respecteren, genieten de landeigenaren ook. Zo werkt de Twentse gastvrijheid!

Zowel boer Gerard als Boer Frans weten precies waar de Dinkel heeft gelopen, hoe de Dinkel zich gedraagt en kan gedragen. Bepaalde tijden van het jaar staat het gebied volledig onder water, waar ik me nu niets bij voor kan stellen. Boer Gerard beloofd mij in te seinen wanneer het weer zo ver is. Ik kom dit graag aanschouwen.

Boer Frans weet ons te vertellen dat er Amerikaanse rivierkreeftjes de Dinkel bewonen. Ooit mee gekomen tijdens een vrachtschip naar Nederland, nu ook in de Dinkel. Met dat hij dit verteld zie ik er 1 door het water waden, bijzonder om te zien en niet verwacht. Boer Frans weet ook te vertellen dat dit diertje holletjes maakt in de oever. Door de hoogteverschillen van het water, onstaan er op diverse hoogtes holletjes in de oever. Met als gevolg dat de oever beschadigt. Kortom, rivierkreeft, lekker op je bord, beter niet in de Dinkel!

Luister naar de kennis die de boer heeft van de natuur
Na een tocht van ruim een uur en na uiteraard ook een keer met mijn hak in de koeievlaai te zijn getrapt, rijden we weer richting het erf van boer Gerard. Wat een prachtige ervaring om het landschap op deze wijze te mogen bekijken. En om te luisteren naar boeren die met zoveel liefde  en kennis over het landschap kunnen vertellen. Nog dagen na dit bezoek denk ik er met plezier aan terug en vertel ik aan ieder die het horen wil: luister naar de kennis die de boer heeft van de natuur. Door generaties lang te ervaren hoe de natuur haar seizoenen beleefd, weten zij als geen ander hoe onvoorspelbaar natuur kan zijn en hoe zij zich gedraagt.

Mijn oproep: overheid, neem dit geluid serieus. Betrek de boer waar mogelijk. Als geen ander zijn zij de beheerder van de natuur. En trots op je landgoed maakt dat je er met aandacht voor zorgt.