04 december 2015

Nederland schiet door in uitvoering Europese regelgeving. Ook agrariërs Overijssel letterlijk in de knel.

Volgend jaar worden de Europ  ese Vogel- en Habitatrichtlijnen onder de loep genomen, in een zogenaamde refit. Een mooie kans om de regels en de manier van implementatie aan te passen, Ook in Overijssel lopen boeren en organisaties aan tegen de strenge regels. CDA Europarlementariër Annie Schreijer presenteerde op 2 december een rapport hierover. Het CDA Overijssel stelt over dit rapport schriftelijke vragen aan GS.  De CDA fractie is vooral benieuwd of GS bekend is met het rapport "Een land in de knel”. Ook wil de fractie weten of GS mogelijkheden ziet op een andere manier om te gaan met de richtlijnen, zodat er voor Overijsselse boeren nabij Natura2000 gebieden meer mogelijkheden ontstaan en toch de gewenste natuurdoelen gerealiseerd kunnen worden.

Regelgeving slaat door
"De regels zijn veel te streng en houden te weinig rekening met de belangen van boeren, daardoor werken ze economische ontwikkeling van bedrijven rond Natura2000 gebieden tegen. Daarnaast blijkt Nederland vrij rigide met de regels om te gaan. Dat kan en moet anders", aldus Statenlid Marco van der Vegte over het rapport van Europarlementariër en CDA-collega Annie Schreijer.

Weinig input vanuit Nederland
Hoewel er vanuit Brussel op verschillende manieren aandacht is gegeven aan de mogelijkheid punten aan te dragen om de richtlijnen aan te passen, kwam Schreijer er achter dat er vanuit Nederland zeer weinig input was geleverd voor de verbeterslag. Daarop besloot zij zelf een inventarisatie te maken van de problemen waar Nederlandse boeren, burgers en belangenorganisaties tegenaan lopen. En er blijken, ook in Overijssel,  nogal wat knelpunten te zijn. Het rapport laat zien hoe de overheid eerst had gegarandeerd dat bestaande activiteiten niet geraakt zouden worden door de milieuwetten, maar dat dat later toch gebeurde. Om inzicht te krijgen in de problemen waar Nederlandse boeren en organisaties tegen aanlopen opende Annie Schreijer een meldpunt.  Het rapport "Een land in de knel", geeft inzicht in de Nederlandse problematiek. ““Bij de bescherming van het milieu is veel te weinig rekening gehouden met de belangen van de boeren. Met dit rapport ziet Europa dat boeren in Nederland wel degelijk in de knel komen door het natuurbeleid”, aldus Schreijer.