21 februari 2016

Nieuwe vorm N340/N377/N48 staat eindelijk vast

Met gemengde gevoelens heeft de CDA fractie​ ingestemd met de plannen voor de N340/N377/N48​. ​Met het nemen van het besluit is er duidelijkheid gekomen voor de mensen in het gebied. Daar zijn we blij om. Maar wat het CDA betreft hadden we deze wegen ingericht moeten worden als stroomwegen. Daar hebben we ons altijd voor in gezet, maar helaas werd er in 2013 door andere partijen in de Provinciale Staten anders beslist.

Knooppunt Varsen aangepakt
Dat gezegd hebbende zijn we tevreden met het feit dat de belangrijkste knelpunten op de N340 opgelost worden. Tussen Zwolle en Dalfsen word de weg toekomstvast ingericht als een stroomweg met ongelijkvloerse kruisingen. Doormiddel van het amendement dat breed is gesteund in de staten wordt knooppunt Varsen ingericht als een turborotonde. De tussenliggende verkeerslichten worden aangepast met extra opstelstroken en worden zo ingesteld dat doorgaand verkeer zo min mogelijk stil staat. Dit levert samen een aanzienlijke rijtijdswinst op ten opzicht van nu.
Nog belangrijker dan doorstroming is de veiligheid. Hier wordt ook veel aangedaan door kleine aanpassingen aan kruispunten, aanpassingen aan fietspaden, parallelwegen en het toevoegen van fietstunnels en bovendien de tunnel bij Balkbrug.

Schop in de grond
Wat betreft de N377 is het plan erg summier en heeft het CDA de goede hoop dat een groot deel van het optimalisatiepakket ook gerealiseerd kan ​w​orden​. ​Als in de toekomst blijkt dat dit niet mogelijk blijkt zal het CDA ter zijner tijd opnieuw met GS in gesprek gaan hoe ze hiermee om gaat.
​Voor nu verwachten wij met dit besluit dat de schop ​bij beide wegen ​zo snel als mogelijk de grond in ​gaat. We zullen nog even geduld moeten hebben want door alle procedures kunnen we in 2018 pas beginnen met de realisatie. Echter de oplossing van de belangrijkste verkeersknelpunten in het Vechtdal zijn met dit besluit binnen handbereik. Bovendien is dit besluit voor velen een afsluiting van een lange periode van onduidelijkhei