03 oktober 2016

Omwonenden Veenwieken staan voor Staten centraal

Vele jaren is er gesproken over het windmolenpark De Veenwieken tussen Ommen en Hardenberg. Tijdens de afgelopen Statenvergadering is besloten dat het windmolenpark er komt én dat alles op alles gezet wordt om de direct omwonenden zo goed mogelijk tegemoet te komen. Samen met ChristenUnie, VVD, D66, PvdA, 50Plus en Partij voor de Dieren diende het CDA een motie in die ervoor gaat zorgen dat er aandacht wordt gegeven aan drie wensen die er nog zijn in het gebied:

• Verdere vermindering van de slagschaduw, als het kan naar 0
  • Verdere vermindering van de geluidsoverlast door de molens in een zogenaamde lagere modus te zetten
  • En een groter participatiebedrag dan de al beschikbaar gestelde 100.000.

"In de motie hebben we aangegeven om 100.000 euro extra uit de KGO hiervoor beschikbaar te stellen. Wij realiseren ons dat we daarmee niet alle wensen kunnen vervullen. Hoe graag wij dat ook zouden willen. De keuze hoe deze gelden worden ingezet, maakt PS niet met de motie. Wij willen dit aan de mensen zelf overlaten.  Zij moeten goed bekijken hoe de omwonenden met de meeste overlast ook het meest meeprofiteren. Dat kan door minder geluid, of door minder slagschaduw of door meer voordeel uit de participatieregeling", vertelt woordtvoerder Henk Meulink.

Bekijk hier de motie [link invoegen]

Luister naar wat Henk Meulink vertelt over de motie op RTV Oost. Ga naar 11:10