21 november 2016

Ondernemend werkbezoek aan Witte van Moort en Twenterand

De Statenfractie bracht een combinatiebezoek aan het Vriezenveense innovatieve plaatstaalbedrijf  Witte van Moort (WVM) en de CDA fractie van de gemeente Twenterand. Naast een rondleiding door het bedrijf is uitvoerig gesproken over de werkgelegenheid die het bedrijf aan ruim 190 medewerkers biedt. Ook over het steeds lastiger kunnen vinden van goed technisch geschoold personeel, het grote belang van de euregio als exportgebied, duitstaligheid en innovatie werd gesproken.

Banenmotor
Al deze onderwerpen hebben raakvlakken met het werk van de Statenfractie.  Voor het CDA Is het MKB (midden- en kleinbedrijf) de banenmotor van de provinciale economie. Organisator van het werkbezoek Jeroen PIksen: "Het is goed dat wij uit de praktijk horen met welke uitdagingen bedrijven als WVM mee te maken krijgen. WVM is een echt familiebedrijf met oog voor maatschappelijk ondernemen door middel van sponsoring van sport en maatschappelijke activiteiten. We mogen trots zijn dat bedrijven zoals WVM zich bijvend in onze provincie vestigen".

Op bezoek in Twenterand
Met de CDA-fractie is gesproken over lokale onderwerpen zoals de verschillende opities voor de aanpak van de N36 (tussen Wierden en Ommen) en een betere verkeersontsluiting van de gemeente. De raadsfractie wil de N36 op de lijst van 10 gevaarlijkste wegen van Nederland krijgen. Als dit lukt zal de weg van het Rijk een hogere prioriteit krijgen en dus eerder worden aangepakt.

Sociale kwaliteit
Een ander belangrijk onderwerp dat tijdens het bezoek is besproken, is de drugsproblematiek in de gemeente. Onder andere door de makkelijke invoer van synthetische druggrondstoffen uit Duitsland, is dit een groeiend probleem. Er is meer inzet nodig voor preventie en goed gecoördineerde professionele inzet van hulpverleners. Er wordt onderzocht of de gemeente aanspraak kan maken op het provinciale programma Sociale Kwaliteit.
Een uitdaging van heel andere orde voor de gemeente Twenterand is leegstand. Veel winkels staan leeg en er ligt een opgave om winkelcentra te upgraden of te herontwikkeling. In de provinciale omgevingsvisie is aandacht nodig voor de inpassing van een nieuw zwembad in de gemeente. ALs laatste is ook gesproken over het initiatief om tot een natuur belevingspark te komen bij Engbertsdijkvenen. Jeroen Piksen: "We kijken terug op een werkbezoek waar kwaliteiten, kansen en uitdagingen duidelijk zijn benoemd en op de Overijsselse CDA kaart zijn gezet".