07 juli 2016

Oplossing voor rietsnijders Wieden-Weerribben

Het CDA is blij dat er na jaren gesteggel met Den Haag nu eindelijk een overeenkomst is waar de rietsnijders in Noord West Overijssel mee uit de voeten kunnen. Rietsnijders vervullen een onmisbare rol bij het instandhouden van het karakteristieke Natura2000 gebied Wieden-Weerribben.
Een geschil met het ministerie van Financiën zorgde jarenlang voor onzekerheid bij de rietsnijders. Het werk ging wel gewoon door, maar de ondernemers waren niet zeker van hun vergoeding voor de geleverde arbeid. Onlangs kwam er duidelijkheid en kon gedeputeerde Maij in Oldemarkt voor een volle zaal met ruim 300 rietsnijders het goede nieuws brengen. Het komt erop neer dat rietsnijders nu zelf weer hun subsidie aanvragen en ook rechtstreeks van de provincie Overijssel uitbetaald krijgen. Het heeft lang geduurd, maar er ligt nu een goed akkoord voor alle partijen.  Ook als CDA Overijssel hebben we hier veel energie in gestoken en zijn we blij met het resultaat.