16 mei 2016

Overijssel stelt fietsen centraal

Provinciale Staten hebben tijdens de Statenvergadering van 11 mei ingestemd met het ‘Koersdocument Fiets’. Een goede zaak vindt het CDA. Door het vaststellen van dit document krijgt fietsen in de provincie extra aandacht en komen er financiële middelen vrij om fietsen te stimuleren.

Positieve effecten
Het fietsbeleid raakt zowel de recreatieve als de sportieve fietser en nodigt mensen uit om in Overijssel te komen fietsen. Overijssel kent een zeer goede fietsinfrastructuur en vele vrijwilligers die wekelijks sportieve tochten organiseren. Zorgen voor een goede infrastructuur maar ook voor een samenbundeling van organisatie rondom fietsevenementen maken van Overijssel een echte fietsprovincie.

365 dagen fietsen
Het koersdocument Fiets sluit perfect aan bij de ambitie van 365-dagen- fietsen.  Dit initiatief onder leiding van Theo de Rooij en de Ronde van Overijssel  heeft als ambitie alle fiets gerelateerde activiteiten en organisaties te verbinden. Fietsen verbindt vergroent, verzoent, verrijkt en maakt mensen gezond en gelukkig. Kijk bijvoorbeeld naar de enorme impact van de Giro in Gelderland die ons nog vers op het netvliet staat. Met het nieuwe fietsbeleid zetten we Overijssel nog meer op de kaart als fietsprovincie”

Fietshistorie
Fietsen in Overijssel kent een lange historie. De bakermat van de fiets en het sportief fietsen ligt in Overijssel. Zelfs de eerste fietsclub in Nederland kent de oorsprong in Overijssel. In Deventer werd in 1871 fietsclub Immer Weiter opgericht.

Voorstellen
Het collegevan GS zal de aankomende periode met voorstellen komen om het fietsbeleid in Overijssel vorm te geven. De CDA fractie kijkt er naar uit om met het fietsbeleid van de provincie aan de slag te gaan.