06 juli 2016

Rekenkamer Oost Nederland  onderzoekt Cultureel Ondernemerschap Overijssel

Cultureel ondernemerschap was in de beleidsperiode 2013-2016 een onderdeel van één van de hoofddoelen van het cultuurbeleid en speerpunt van het beleid van de provincie Overijssel. De Rekenkamer Oost-Nederland heeft de ontwikkeling van cultureel ondernemerschap in de periode 2012 tot april 2016 onderzocht en de rol die de provincie Overijssel daarin gespeeld heeft.

Betrekken bij uitwerking cultuurnota
Het CDA heeft het rapport met interesse gelezen is. Het is een goed rapport met uitkomsten waar de provincie mee verder kan. We bedanken de Rekenkamer hiervoor. We vinden het wel jammer dat het rapport niet eerder bij de vaststelling van de cultuurnota op 8 juni jl beschikbaar was. Desalniettemin verwachten we dat de bevindingen worden meegenomen in het uitvoeringsprogramma. Ook in de nog op te stellen subsidieregelingen (criteria) moet wat ons betreft rekening gehouden worden met onderdeel ondernemerschap.

Positief signaal
We vinden het een positief signaal dat de Overijsselse cultuursector meer eigen inkomsten weet te genereren. Toch blijkt over het algemeen dat het begrip "cultureel ondernemerschap" nog onvoldoende is ontwikkeld. Voor al in de "netwerkfunctie". Hier ligt een opdracht voor de provincie, zodat de sector daar concreet mee aan de slag kan. Toch moeten de verwachtingen  voor het genereren van eigen inkomsten niet te hoog worden gesteld.  Dit sluit aan bij het advies van de Raad van Cultuur. Instellingen zijn bereid om te ondernemen, maar hebben de provincie (nog) nodig, zo blijkt uit het onderzoek. We moeten de cultuursector blijven stimuleren en ondersteunen om te werken aan cultureel ondernemerschap. Het CDA verwacht dat de BIS instellingen hierin een nadrukkelijke rol krijgen in de komende periode.