03 oktober 2016

Sociale kwaliteit hoog op de agenda in Overijssel

De Provincie Overijssel gaat investeren in sport, talentontwikkeling, topsport maar ook programma’s om langer thuis te wonen ondersteunen. Het CDA is hier ontzettend blij mee. We kijken terug op een fijne samenwerking met de collega partijen, het college, ambtenaren en het werkveld. We durven te stellen dat we als TEAM sociale kwaliteit hebben opgetrokken! De ambtenaren zijn inmiddels druk aan het werk om het uitvoeringsplan op te stellen.

Zelf de regie
Met het vastgestelde beleid zetten we in op het ondersteunen van lokale initiatieven. Hiermee krijgen de inwoners zelf de regie in handen voor het vormgeven van een goede woon-, werk en leefomgeving. De provincie gaat extra aandacht besteden aan het stimuleren van samenwerking tussen gemeenten en maatschappelijke organisaties en het breed toegankelijk maken van hun kennis en kunde, zodat nog meer bijzondere projecten en experimenten uitgevoerd kunnen worden. Het programma, waarvoor tot en met 2019 jaarlijks 3,7 miljoen euro beschikbaar is, bestaat uit vier onderdelen: ‘Delen en leren’, ‘Zelfstandig Leven’, ‘Gezond bewegen’ en ‘Overijssels Noaberschap’. Lokale initiatieven kunnen zich bijvoorbeeld richten op trainingen voor ondersteuning van vrijwillige besturen. Of cursussen gericht op taalbeheersing en taalvaardigheid om de zelfstandigheid van kwetsbare groepen te vergroten.

Positief gestemd
Het CDA is positief gestemd over het beleid omdat:

• De provincie hiermee inzet op deskundigheid en kennisinfrastructuur, het beleid voor iedereen in Overijssel is en er ruimte is voor iedereen om kennis en ervaring te delen.
  • Er aandacht is voor programma's om langer zelfstandig te wonen en de samenleving zich kan ontwikkelen.
  • We gemeenten en sportorganisaties betrekken in de grote opgave om meer te bewegen stimuleren en er aandacht is voor talentontwikkeling. En er aandacht is voor de vele vrijwilligers die ervoor zorgen dat kinderen in het weekend hun sport kunnen beoefenen.
  • Lokale initiatieven uit de samenleving worden ondersteund en het Noaberschapsfonds wordt versterkt. Hiermee creëren we plekken waar mensen elkaar kunnen ontmoeten en verenigen.

Grote rol gemeenten
"Wij hebben er alle vertrouwen in dat we met het beleid voor sociale kwaliteit de samenleving sterker maken. Mede doordat we met klein initiatieven vergaande resultaten kunt realiseren. We zien in de uitvoering een grote rol voor gemeenten en daarmee groei in economische samenleving van Overijssel", aldus een enthousiaste Moniek Kleinsman, woordvoerder sociale kwaliteit.