12 juli 2016

Vrijetijdseconomie Overijssel krijgt flinke impuls.

Het CDA is zeer content met het positieve besluit van Provinciale Staten over het voorstel om 10 miljoen te investeren in de vrijetijdseconomie van Overijssel. Naast het geld van de provincie investeren andere overheden, ondernemers en netwerkpartners samen ook 30 miljoen in de Overijsselse vrijetijdseconomie.  Gedeputeerde Eddy van Hijum is voortvarend aan de slag gegaan om Overijssel als toeristische trekpleister op de kaart te zetten. Zo heeft hij samenwerking gezocht met landelijke bureau NBTC, waarmee we bijvoorbeeld de Hanzesteden en Overijsselse landgoederen op de internationale kaart willen zetten.

Meer toeristen blijven langer
Woordvoerder Henk Meulink is blij met het enthousiasme in de Staten. “Het CDA heeft altijd aangegeven flink te willen investeren in recreatie en toerisme in de provincie. Juist door de samenwerking in de provincie en de koppeling van toerisme aan natuur sport en cultuur wordt het mogelijk om meer recreanten langer in onze mooie provincie te laten verblijven. Behalve meer binnenlands verblijf willen we ook graag meer Duitse en Vlaamse toeristen trekken. Inmiddels is de nieuwe co-investeringsregeling voor ondernemers (pmpc) om het toeristisch product te blijven vernieuwen ook al open gegaan ”.

Goed voor werkgelegenheid
Groei van de recreatiesector en een toenemend aantal toeristen in de regio zorgt ook voor meer banen in Overijssel. Eén van de belangrijkste redenen waarom het CDA altijd heeft ingezet op het versterken van de vrijetijdseconomie. Nu het plan door de Staten is goedgekeurd kunnen ondernemers, het onderwijs en de betrokken overheden de schouders zetten onder de ontwikkeling van nieuwe producten, marketing en kennis. “Dit geld is niet zomaar beschikbaar gesteld”, vertelt Henk Meulink. “De sector staat voor een flinke uitdaging om de gestelde doelen, waaronder 1.500 extra banen, 75 miljoen extra bestedingen en 15% meer buitenlandse bezoekers, te realiseren. Overijssel heeft veel te bieden en de plannen zien er goed uit. Wij zijn  ervan overtuigd dat deze doelen gehaald gaan worden.”