24 juli 2017

Windmolens Staphorst ook buiten zoekgebied mogelijk na motie CDA

De CDA Statenfractie heeft samen met de SGP en ChristenUnie het provinciebestuur opgeroepen Staphorst ruimte te geven bij het nemen van het besluit waar vier geplande windmolens te komen te staan.  Woordvoerder Henk Meulink: “De vier extra windmolens moeten wel gebouwd worden, maar Staphorst gaat zelf op zoek naar een geschikte plek die ook op steun van de plaatselijke bevolking kan rekenen. Mocht dit toch niet lukken dan komen de windmolens alsnog op een plek die de provincie aanwijst.”

Buiten zoekgebied
De Statenfractie van het CDA heeft het initiatief genomen om Staphorst meer ruimte te geven bij het zoeken naar een geschikte plek om windmolens te plaatsen. Doordat een besluit vanuit Staphorst over een plek voor de windmolens volgens de provincie te lang op zich laat wachten, is een zogenaamde inpassingsprocedure gestart. In zo’n procedure bepaalt de provincie waar de molens moeten komen. Door de motie van het CDA, ChristenUnie en SGP heeft de gemeente Staphorst nu weer het heft in eigen hand.

85,5 megaWatt
De provincie heeft met het Rijk de afspraak gemaakt dat er voor 2020 voor 85,5 MegaWatt aan windmolens in de provincie staat. Met de vier windmolens in Staphort wordt aan deze afspraak voldaan. Staphorst ligt binnen het zoekgebied en er zijn verschillende aanvragen van partijen die graag windmolens willen bouwen.