03 februari 2022

Column: Tijd om te kiezen...

Binnenkort is het zover, gemeenteraadsverkiezingen. Elke inwoner van Dalfsen vanaf 18 jaar mag in maart zijn of haar stem uitbrengen. Een democratisch recht, maak daar gebruik van! Het is voor ons als raad, CDA-fractie en voor mij als raadslid ook een moment van terug- en vooruitkijken. Waar hebben wij op ingezet en mede kunnen realiseren en wat kunt u de komende periode van ons verwachten.

Het zal u niet verbazen dat ik mij bovenal heb ingezet voor het buitengebied. Voor de inwoners, de bedrijven en de leefomgeving. Het is belangrijk dat ons buitengebied vitaal en veilig blijft. De aanleg van de fietssnelweg Dalfsen-Zwolle is daar een mooi voorbeeld van. Een veilige fietsverbinding voor scholieren/forenzen en toeristen mét oog hebben voor de medeweggebruikers zoals aanwonenden en agrariërs. Wij hebben er dan ook voor gepleit om de weg voldoende breed aan te leggen, het resultaat is er na!

Beter rendement
Als CDA vinden we het essentieel om agrariërs in ons buitengebied mogelijkheden te bieden om een beter rendement te halen en energie-neutraal te boeren. Wij hebben daar op ingespeeld door de toegestane ashoogte van kleine windmolens te verhogen. Er is nu een mogelijkheid om tot een ashoogte van 25 meter een windmolen te plaatsen. In combinatie met zon op dak zijn er al een flink aantal geplaatst. Energie-neutraal, een lage energierekening en een mooie bijdrage aan een duurzame toekomst voor onze kinderen. Een resultaat waar wij trots op zijn!

Zijn wij tevreden over de resultaten? Zeker wel, al zie ik ook nog een aantal mooie uitdagingen. In het begin van de raadsperiode heb ik mij namens het CDA sterk gemaakt voor een plattelandsvisie. Verken hoe de landbouw er nu voor staat en wat de opgaves voor de komende jaren zijn in Dalfsen. Helaas heb ik hiervoor geen meerderheid kunnen krijgen. In ons verkiezingsprogramma is dit onderwerp (opnieuw) opgenomen. Wij blijven ons inzetten voor een vitaal en leefbaar buitengebied. Wij maken immers allemaal, ieder op zijn of haar manier gebruik van ons buitengebied. Daar hoort wat de CDA-fractie betreft een heldere visie bij.

Vitaal buitengebied
Wat kunt u verwachten van onze visie? Dat wij een beeld hebben van de opgaves. Een beeld hebben van de agrarische bedrijven in een gebied, welk deel van de bedrijven een opvolger heeft en welke ontwikkelmogelijkheden er zijn om klaar te zijn voor de toekomst. Een vitaal en leefbaar buitengebied kan niet zonder agrarische bedrijven: zij beheren het gebied en zorgen ervoor dat een ieder er van kan genieten.

Daar blijven wij ons, ook de komende raadsperiode, weer vol voor inzetten!

Bert Ruitenberg
(Kandidaat) Raadslid CDA Dalfsen