18 juli 2024

CDA Deventer vreest tekort huisartsen en tandartsen

CDA-raadslid Ad van der Linde heeft tijdens de raadsvergadering van 17 juli een motie ingediend waarin het College van Burgemeester en Wethouders wordt opgedragen meer aandacht te schenken aan de toegankelijkheid en beschikbaarheid van huisartsen en aan de wijken die nu al een patiëntenstop hebben. Daarnaast wordt in de motie het college van B&W opgedragen te onderzoeken in hoeverre de gemeente Deventer nu en in de toekomst ook voldoende tandartsen heeft voor beschikbare en toegankelijke mondzorg.

De aanleiding voor het indienen van de motie is de beantwoording van eerder gestelde schriftelijke vragen door Ad van der Linde waarin het College van B&W aangeeft onvoldoende inzicht te hebben in het aantal en verloop van de huidige tandartsen. Ad van der Linde heeft eerder al tijdens raadsvergaderingen gevraagd om in toekomstige woongebieden aandacht te hebben voor de zorgverleners. “Met de ambitie van Deventer om komende jaren 11.000 woningen te realiseren zal het aantal inwoners sterk toenemen. Mijn verwachting is dat in Deventer de druk op huisartsen en tandartsen de komende jaren toeneemt als gevolg van de toenemende vraag naar huisartsen en mondzorg terwijl er in die beroepsgroepen meer artsen met pensioen gaan dan de instroom in dat werkveld. Ik vind dat de gemeente medeverantwoordelijk is voor voldoende aanbod van zorg en daarvoor faciliterend moet zijn. Toegankelijke en bereikbare huis- en tandartsenzorg is van groot belang om onze wijken en dorpen leefbaar te houden en het welbevinden van onze inwoners te bevorderen. Met deze motie wil ik het College van Burgemeester en Wethouders een constructief duwtje in de rug geven”, zegt het CDA-raadslid.

De motie is met grote meerderheid van stemmen aangenomen.