18 juli 2024

CDA wil lobby voor behoud Maatschappelijke Diensttijd en Schoolmaaltijden

CDA Deventer heeft tijdens de raadsvergadering van 17 juli samen met andere partijen twee moties ingediend voor een sociale lobby richting politiek Den Haag.

De eerste motie roept op tot een lobby voor het behoud van de Maatschappelijke Diensttijd (MDT). Met de MDT doen jongeren vrijwilligerswerk. Hierdoor kunnen jongeren talenten ontwikkelen, mensen ontmoeten van buiten hun bubbel en daardoor de diversiteit in de samenleving leren kennen. De MDT biedt niet alleen kansen voor jongeren, maar ook voor maatschappelijke organisaties, onderwijs en bedrijfsleven.

De tweede motie roept op om samen met onder andere G40, VNG en de provincie een stevige lobby te voeren richting Kabinet Schoof om de bekostiging van gratis schoolmaaltijden te behouden. In Deventer maken zo’n 2000 leerlingen van 10 scholen gebruik van deze maaltijden, wat helpt voorkomen dat kinderen met een lege maag in de klas zitten.

Sanneke Molenaar-Braaksma: 'In beide gevallen spreekt het hoofdlijnenakkoord van Kabinet Schoof over het stoppen van deze regelingen. Dit zou een enorme sociale verschraling betekenen.'

Beide moties zijn aangenomen.