25 september 2024

CDA wil voorrang voor woningzoekenden met lokale binding

Het CDA wil dat eigen inwoners voorrang krijgen op een huur- of nieuw te bouwen koopwoning in de gemeente Deventer. Met de wijziging van de Huisvestingswet heeft de gemeente Deventer daar sinds dit jaar de mogelijkheden voor. CDA-fractievoorzitter in de gemeenteraad van Deventer Teuni Scholthof vindt het belangrijk om ook in de gemeente Deventer voorrang te geven aan inwoners die een lokale binding hebben met hun stad of dorp en is al langer bezig dit onderwerp op de agenda van de gemeenteraad te krijgen.

Met het wijzigen van de Huisvestingswet krijgen gemeenten de mogelijkheid om bij de helft van alle huurwoningen en nieuw te bouwen koopwoningen tot 390.000 euro (prijspeil 2024) voorrang te geven aan eigen inwoners. Dit is een wens van veel gemeenten.

Gemeenteraadslid Teuni Scholthof toonde zich vanaf begin 2022 al meerdere keren groot voorstander van de wetswijziging, waarmee onder meer starters en senioren een grotere kans krijgen op een woning in eigen stad of dorp. De gemeenten mogen zelf besluiten of ze van de nieuwe mogelijkheid gebruikmaken en op welke manier. “Al in 2022 heb ik namens CDA Deventer het college opgeroepen plannen te maken, zodat wij aan de slag kunnen zodra de nieuwe wet er is. Nu de Woonvisie van Deventer op tafel ligt, stel ik voor de voorrangsregeling als speerpunt erin op te nemen”, zegt Scholthof.

Teuni Scholthof merkt dat ook in Deventer en omliggende dorpen de pijn gevoeld wordt van de wooncrisis. “Starters die hier geboren en getogen zijn kunnen de prijs van een koopwoning vaak moeilijk ophoesten, of wachten hier al jaren op een huurhuis. Zij komen er bijna niet meer tussen op de woningmarkt, hoewel ze graag in hun eigen stad of dorp willen blijven wonen. Zij willen graag in het netwerk van vrienden, familie, sport en muziekvereniging blijven, maar trekken soms noodgedwongen weg. Dat vind ik een verkeerde ontwikkeling. Het gaat over het kunnen blijven wonen binnen de gemeenschap waar je je thuis voelt”, aldus Scholthof. Ook senioren zitten in een lastig parket. Zij willen vaak wel doorstromen naar een volgende woning, maar kunnen geen geschikte woning in de eigen omgeving vinden. Scholthof: ”Nog zo’n groep voor wie het ondenkbaar is om te vertrekken uit eigen stad of dorp. Ik vind dat we de samenleving bij elkaar moeten houden, en dit draagt daar aan bij.”

Haar amendement op de woonvisie is vanavond aangenomen in de gemeenteraad. De voorrangsregeling wordt uitgewerkt in de Huisvestingsverordening die dit najaar wordt behandeld. Dan wordt duidelijk hoe de regeling precies wordt in gevuld en wanneer deze kan ingaan.