10 januari 2017

De coalitieafspraken tussen CDA-VVD-ABD tot maart 2018

Koers houden
 
Addendum ter aanvulling op het coalitieprogramma 2014–2018 ‘Nieuw Perspectief’
Inleiding De bestuurlijke situatie waarin Dinkelland sinds november 2016 verkeert, heeft geleid tot gewijzigde politieke verhoudingen in de gemeenteraad met als gevolg dat een nieuwe coalitie binnen de raad is ontstaan van CDA, VVD en Algemeen Belang Dinkelland (ABD). De nieuwe coalitie heeft zich beraden over de gewenste politiek-bestuurlijke richting voor Dínkelland in de periode tot aan de gemeenteraadsverkiezingen in 2018. Vele ambities uit het bestaande coalitieprogramma 2014 – 2018 ‘Nieuw Perspectief’ zijn in gang gezet, of reeds gerealiseerd. Raad en college van Dinkelland hebben op vele beleidsterreinen invulling gegeven aan het bestaande coalitieprogramma. Om die reden vinden wij het niet wenselijk om voor de resterende raadsperiode een volledig nieuw coalitieprogramma op te stellen. Er bestaat bij ons de overtuiging dat Dinkelland gebaat is bij politiekbestuurlijke stabiliteit. Daarom hebben wij ervoor gekozen om het bestaande coalitieprogramma als uitgangspunt te hanteren voor de politiek-bestuurlijke richting gedurende de resterende raadsperiode. Zeker nu op basis daarvan recent de begroting voor het jaar 2017 is vastgesteld door de raad. Ons motto daarbij is: ‘Koers houden’. Maar, omdat de samenleving voortdurend in beweging is en omstandigheden en inzichten in de loop van de huidige raadsperiode zijn gewijzigd, vinden wij het noodzakelijk om op onderdelen bij te sturen om ook daadwerkelijk koers te kunnen houden. Wij doen dat door middel van dit addendum, dat toegevoegd wordt aan het bestaande coalitieprogramma met op de navolgende thema’s en dossiers nadere accenten.
Rondweg Weerselo In 2004 hebben Provinciale Staten van Overijssel een tracé-besluit genomen over de aanleg van de rondweg Weerselo. De jaren daarna zijn gronden aangekocht en onderzoeken ten behoeve van de bestemmingswijziging uitgevoerd. Tot op heden is de uitvoering nog niet ter hand genomen, voornamelijk omdat er onduidelijkheid was over de invloed van de rondweg op het Natura2000 gebied Lemselermaten. Door besluiten van het Parlement is er nu voldoende ontwikkelruimte rondom het Natura2000 gebied Lemselermaten, zodat de rondweg aangelegd kan worden. De laatste 2 á 3 jaar is er onder de inwoners en ondernemers van Weerselo echter weer een discussie ontstaan over de aanleg van de rondweg. Met name bij de ondernemersvereniging is er angst dat ondernemers en winkeliers niet meer kunnen bestaan als de rondweg is gerealiseerd. Deze discussie heeft er onder andere toe geleid dat Provinciale Staten van Overijssel op 17 februari 2016 een motie hebben aangenomen, waarin het college van Dinkelland wordt uitgenodigd om een proces, zonder voorwaarden vooraf, te creëren om tot een oplossing te komen voor de traverse Weerselo van de N343, die wordt gedragen door de bevolking van Weerselo.
 
Het proces is overeenkomstig de wensen van de Provincie uitgevoerd door adviesbureau Over Morgen, onder meer door 13 diepte-interviews te houden met voor- en tegenstanders van de rondweg. Bij de samenstelling van de groep geïnterviewden is vooral gezocht naar een evenwichtige verdeling tussen voor- en tegenstanders, een evenwichtige verdeling tussen bewoners en ondernemers en een aantal bewoners dat zich de afgelopen jaren nadrukkelijk heeft uitgesproken over de rondweg. Uit de interviews blijkt dat, welke beslissing ook wordt genomen aangaande de rondweg, dit niet zal leiden tot volledig draagvlak onder de bewoners en ondernemers van Weerselo. De onzekerheid over de rondweg trekt echter wel een zware wissel op de Weerselose gemeenschap. De inwoners wensen duidelijkheid, vragen de gemeente haar verantwoordelijkheid hierin te nemen en duidelijk te communiceren over de vervolgstappen. Het onderzoek heeft geleid tot een advies met daarin een viertal aanbevelingen. Het college heeft inmiddels ingestemd met de resultaten van het onderzoek, de aanbevelingen overgenomen en het advies doorgeleid naar Gedeputeerde Staten van  
Addendum ‘Koers houden’  pagina 2
 
Overijssel. De provincie bepaalt binnenkort of de uitvoering van de motie voldoet aan de door haar gestelde voorwaarden.
 
De provincie is verantwoordelijk voor de provinciale weg N343 en daarmee voor de realisatie van de rondweg. Wij gaan er vanuit dat de rondweg aangelegd wordt. Wij hechten bijzonder aan een toekomstbestendig en levendig centrum van de kern Weerselo, hetgeen ook blijkt uit het gedragen proces voor de herinrichting van de kern. De drie essentiële elementen voor een toekomstbestendige en levendige kern, te weten; een levendig plein, sterke randen en een oversteekbare infrastructuur is door de inwoners van Weerselo omarmd en bevestigd door het besluit dat de gemeenteraad hierover heeft genomen op 11 juli 2016. Om deze drie elementen kracht bij te zetten zijn wij bereid, bij functieverandering van de huidige traverse N343 substantieel extra financiële middelen beschikbaar te stellen ter bevordering van de leefbaarheid en ruimtelijke inpassing van ‘rotonde (nabij Partycentrum Ensink) tot rotonde (nabij Auto Reinders)’ en ter stimulans van het ondernemersklimaat in Weerselo. Mocht de realisatie van de rondweg geen doorgang vinden, dan blijven wij inzetten op de realisatie van een toekomstbestendige en levendige kern van Weerselo. Wij realiseren ons daarbij wel dat dit kan leiden tot een suboptimaal resultaat.
Landbouwontwikkelingsgebied (LOG) Hondeveldsweg Op 27 januari 2015 heeft de gemeenteraad in meerderheid een motie aangenomen die het college opdraagt zich op alle mogelijke wettelijk toegestane manieren in te spannen om te voorkomen dat op de LOG aan de Hondeveldsweg een intensieve veehouderij wordt gevestigd. Wij respecteren deze motie. Tegelijkertijd stellen wij ook vast dat er een aanvraag is ingediend die vraagt om een zorgvuldige en consistente behandeling, omdat wij ons gehouden achten aan de wettelijk verankerde algemene beginselen van behoorlijk bestuur. Gezien de complexiteit van het voorliggende vraagstuk achten wij het van belang om ons nader extern te laten adviseren over de voorliggende motie, zoals dat ook gebeurd is over de ingediende aanvraag.
Voormalige klooster Maria ad Fontes in Ootmarsum In 2005 zijn de laatste Zusters van Onze Lieve Vrouw van Amersfoort vertrokken uit het klooster Maria ad Fontes in Ootmarsum. Om de cultureel historische waarde van het gebouw voor Ootmarsum te behouden, heeft de gemeente het gebouw in 2006 aangekocht. In die tijd van hoogconjunctuur werd ervan uitgegaan dat met behulp van een investeerder en projectontwikkelaar het klooster met een nieuwe invulling economisch rendabel zou kunnen worden gemaakt. Door de economische recessie, startend in 2008, haakte de inmiddels gevonden ontwikkelaar (Kondor Wessels Projecten) af. De gemeente werd genoodzaakt om de vermarkting zelf ter hand te nemen. Nadat hiertoe een visie werd ontwikkeld, werden twee geïnteresseerden voor delen van het klooster gevonden, één voor het inrichten en exploiteren van een zogenaamde kloosterkeuken en één voor het exploiteren van een stokerij. Samen kochten beiden ook drie ruimtes aan om in te richten als appartement. In april 2016 stelde de raad een krediet beschikbaar om de realisatie van appartementen in het klooster mogelijk te maken. De plannen zijn inmiddels ontwikkeld waardoor tot aanbesteding van de noodzakelijke verbouwing kan worden overgegaan.
 
De laatste berekeningen tonen aan dat de financiële tekorten verder dreigen op te lopen. Tevens leert de afgelopen periode dat vastgoedontwikkeling zich niet verhoudt met het politieke en democratische klimaat van een (gemeentelijke) overheid. Daarom lijkt het verstandig om het eigendom van het klooster zo snel mogelijk af te stoten naar een externe partij, die het vervolgens kan exploiteren dan wel kan vermarkten. Daarmee sluiten wij aan bij gemeentelijk beleid op dat onderdeel.
 
Wij zullen daarom de voorgenomen aanbesteding niet gaan starten en de raad een voorstel doen om het klooster af te stoten. Daarbij worden de financiële consequenties in beeld gebracht en worden de belangen van huidige appartement-eigenaren niet uit het oog verloren. Daarbij blijft het  
Addendum ‘Koers houden’  pagina 3
 
oorspronkelijke doel, de cultuurhistorische waarde van het gebouw voor Ootmarsum te handhaven. Bovendien zullen wij de betekenis van de kapel voor Ootmarsum blijven respecteren.
Duurzaamheid De gemeenteraad heeft op 3 november 2015 het “Uitvoeringsplan duurzaamheid” vastgesteld, op grond waarvan uitvoering wordt gegeven aan de vastgestelde speerpunten. We hebben de ambitie om meer inhoud te geven aan het thema duurzaamheid. We verbreden de focus van wat nu vooral energiemaatregelen betreft naar een breder programma van duurzaamheid. In 2017 komen we met een voorstel voor een aanpak van een “Duurzaamheidsprogramma”, met een bredere verkenning naar de mogelijkheden tot een doelgerichte aanpak: een aanpak die alle beleidsprogramma’s raakt. Meer specifiek zullen wij bij de herontwikkeling van sportcomplex Dorper Esch bezien in hoeverre een aanvullende duurzaamheidsimpuls realistisch is.
Onroerende zaakbelasting Wij vinden het van belang dat de lokale lastendruk voor onze inwoners zich goed verhoudt tot de lokale lasten in andere Twentse gemeenten. Uit de Atlas van de lokale lasten 2015 van het COELO blijkt echter dat de woonlasten in Dinkelland in vergelijking met andere Twentse gemeenten relatief hoog zijn. Om die reden kiezen wij ervoor om in 2018 geen trendmatige verhoging van de Onroerende zaakbelasting door te voeren, waarbij wij streven naar een nullijn. Omdat wij tegelijkertijd grote waarde hechten aan een financieel solide huishouding van de gemeente zullen wij in 2017 onderzoeken welke mogelijkheden bestaan tot verdere beperking van de lokale lasten voor onze inwoners.
Horizonverkenning In de uitvoering van de motie horizonverkenning voor de bestuurlijke toekomst van Dinkelland, heeft de raad op 22 maart 2016 het plan van aanpak vastgesteld. Gezien de resultaten van de eerste oriënterende gesprekken en de huidige politiek-bestuurlijke situatie van Dinkelland, achten wij het niet wenselijk om gedurende de resterende raadsperiode nadere invulling te geven aan deze horizonverkenning.
Openluchtzwembad Kuiperberg Ootmarsum In het coalitieprogramma 2014-2018 is de intentie uitgesproken om het openluchtzwembad open te houden. Mede op aangeven van de raad heeft het college op 26 juli 2016 besloten om een plan van aanpak op te stellen om de Ootmarsumse samenleving te betrekken bij de mogelijkheden tot toekomstbestendige instandhouding van het openluchtzwembad. Het college zal in 2017 komen met een voorstel tot vaststelling van een plan van aanpak en starten met de uitvoering daarvan.
DinkellandWerkt! De gemeenteraad heeft op 15 december 2015 besloten om de rekenkamercommissie te vragen onderzoek te doen naar DinkellandWerkt!. Dit onderzoek heeft geleid tot een rapport, op basis waarvan de raad op 1 november 2016 heeft besloten om de conclusies en aanbevelingen uit het rapport te onderschrijven en over te nemen en het college op te dragen per direct te starten met de opvolging van de aanbevelingen. Wij zullen in 2017 aan de raad rapporteren hoe wij opvolging geven aan de aanbevelingen.
Rekenkamercommissie In het rapport ‘DINKELLAND BESTUURT!’ van 14 december jl. van de heer mr. G.J. Jansen wordt uitvoerig ingegaan op de wijze waarop in Dinkelland de rekenkamerfunctie is ingevuld. Wij hebben hier goede notie van genomen. Op 7 juli 2015 heeft de Minister van Binnenlandse Zaken en  
Addendum ‘Koers houden’  pagina 4
 
Koninkrijksrelaties het ‘actieplan lokale rekenkamers’ aan de Tweede Kamer toegezonden. De behandeling van dit actieplan heeft geleid tot schriftelijke Kamervragen, die op 28 november jl. door de Minister zijn beantwoord. Wij wachten verdere behandeling van het actieplan af en zullen bij de opvolging van de aanbevelingen uit het rapport ‘DINKELLAND BESTUURT!’ rekening houden met besluitvorming door het Parlement op het actieplan.
Integriteit In het rapport ‘DINKELLAND BESTUURT!’ van 14 december jl. wordt eveneens uitvoerig ingegaan op het thema ‘integriteit’. Wij zullen bevorderen dat het huidige integriteitsbeleid van Dinkelland wordt geactualiseerd aan de hand van de “handreiking integriteit van politieke ambtsdragers bij gemeenten, provincies en waterschappen”. Daarnaast spreken wij uit dat wij actief uitvoering willen geven aan het aldus geformuleerde integriteitsbeleid, zowel op raads- als op collegeniveau.
Samenstelling college en portefeuilleverdeling Vanwege de fase waarin wij ons thans binnen de huidige raadsperiode bevinden, achten wij het verantwoord om een nieuw college samen te stellen dat in omvang beperkter is dan voorheen. Wij gaan er vanuit dat wij de geformuleerde ambities kunnen realiseren met een college dat naast de burgemeester bestaat uit 3 wethouders met een totale tijdsbestedingsnorm van 2,85 fte: • Ilse Duursma (namens CDA) met een tijdsbestedingsnorm van 1,0 fte; • Benno Brand (namens VVD) met een tijdsbestedingsnorm van 0,85 fte; • Alfons Steggink (namens ABD) met een tijdsbestedingsnorm van 1,0 fte.
 
Wij kiezen ervoor om het kernwethouderschap te vervangen door bestuurlijke aanspreekpunten voor de diverse kernen. De portefeuilleverdeling binnen het college luidt als volgt:
 
Burgemeester Ineke Bakker • Bestuurszaken • Burgerzaken • Openbare orde en veiligheid • Internationale samenwerking • Integrale handhaving • Bedrijfsvoering
 
Wethouder Ilse Duursma (1 fte; eerste locoburgemeester) • Volksgezondheid • Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) • Jeugd • Participatiewet • Leefbaarheid, bereikbaarheid en mobiliteit • Vluchtelingen/statushouders • Monumentenzorg en erfgoed • Kunst, cultuur en musea • Onderwijs
 
Wethouder Benno Brand (0,85 fte; tweede locoburgemeester) • Economische zaken • Recreatie en toerisme • Vergunningen en Ruimtelijke Ordening en landbouw • Gebiedsontwikkeling Noordoost Twente • Sport  
Addendum ‘Koers houden’  pagina 5
 
• Regio Twente • Vliegveld Twente • Klooster Ootmarsum
 
Wethouder Alfons Steggink (1 fte; derde locoburgemeester) • Financiën en belastingen • Beheer openbare ruimte en verkeerszaken • Afval, milieu en duurzaamheid • Water • Volkshuisvesting • Grondzaken en gemeentelijk vastgoed • Centrumontwikkeling en rondweg Weerselo
Tenslotte Wij realiseren ons terdege dat Dinkelland zich bevindt in een politiek-bestuurlijke situatie die bijzondere aandacht vraagt. De vorming van een nieuw college is weliswaar een noodzakelijke voorwaarde om te komen tot politiek-bestuurlijke stabiliteit, echter daarnaast zal er meer moeten gebeuren. Het rapport ‘DINKELLAND BESTUURT!’ van 14 december jl. is daar duidelijk over. Dit vraagt van alle betrokkenen een aanzienlijke inzet. Voor zover het binnen onze mogelijkheden ligt zullen wij ons inzetten om in de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen in 2018 verdere politiekbestuurlijke stabiliteit te bewerkstelligen. 
 
 
Dinkelland, 30 december 2016, 
 
 
Namens de raadsfractie van CDA Dinkelland, Jos Jogems  
 
Namens de raadsfractie van VVD Dinkelland, Benno Brand 
 
Namens de raadsfractie van Algemeen Belang Dinkelland, Agnes ten Dam

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.