Inwoners van Dinkelland en Tubbergen kunnen binnenkort een vraag aan de gemeenten appen, dat stellen de CDA-fracties van beide gemeenten voor. ‘’Maar ook de gemeente kan informatie appen, bijvoorbeeld over wegwerkzaamheden en gemeentenieuws naar specifieke doelgroepen of geïnteresseerden’’, vinden CDA-raadsleden Jasper Oude Vrielink en Marc Smellink.

 

Steeds vaker gebruikt
Steeds vaker gebruiken gemeenten WhatsApp als laagdrempelige manier van communicatie met inwoners. ‘’Naast de gebruikelijke manieren zoals contact via de website, telefoon of een bezoek aan het gemeentehuis, is WhatsApp een gebruiksvriendelijk kanaal voor het verlenen van vlotte service’’, stellen de jonge raadsleden. ‘’We hopen dat de drempel tussen jongeren en de gemeente wordt verlaagd. Daarnaast gebruiken ouderen steeds vaker WhatsApp.’’ De CDA-fracties vinden dat de dienstverlening zo dicht mogelijk moet aansluiten bij de wensen van inwoners en bij de communicatiemiddelen die veel worden gebruikt. WhatsApp blijft het populairste kanaal onder de sociale media. In 2020 maakten ruim 12,1 miljoen Nederlanders gebruik van dit communicatiemiddel.

Vragen en efficiënte doorverwijzing
Inwoners kunnen WhatsApp gebruiken voor het stellen van vragen en efficiënte doorverwijzing. Het medium kan ook worden ingezet voor de verspreiding van informatie als wegwerkzaamheden, bouwplannen en gemeentenieuws naar specifieke doelgroepen, locaties of belangstellenden. ‘’We verwachten dat het medium beperkte extra kosten met zich meebrengt, omdat het eenvoudig toegevoegd kan worden aan de huidige communicatie van de gemeente’’, aldus Oude Vrielink en Smellink.

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.