Klimaatverandering raakt ons allemaal. Door extreme droge en natte perioden zijn maatregelen van inwoners, ondernemers en de overheid gezamenlijk noodzakelijk. ''Waar het nodig is moeten we ons aanpassen, voor een duurzame en veilige toekomst'', vindt CDA-raadslid Rick Bos.

Geen visie
Een klimaatprogramma van de gemeente vormt daarmee een belangrijk document. Wat en hoe gaan we ons aan het veranderende klimaat aanpassen en verder verduurzamen? CDA Dinkelland vindt dat het college daar in het klimaatprogramma geen antwoord op geeft. ''In de commissievergadering heeft de CDA-fractie al benoemd dat dit stuk absoluut niet voldoet'', laat Bos weten. Hij doelt daarmee op het besluit. De gemeenteraad mag alleen iets vinden van de visie en de financiën. ''Dat hoort zo, want de raad moet de kaders en het geld beschikbaar stellen. Echter, dan moet het college wel kaders voorstellen. Deze kaders staan niet in de visie'', aldus Bos.

De visie bevat volgens CDA Dinkelland, maar in navolging daarop ook Lokaal Dinkelland en de VVD, kaders die door het Rijk zijn gesteld. ''De wethouder vraagt dus  eigenlijk aan de raad om in te stemmen met algemene doelen voor heel Nederland, dat is raar.'' Buiten het hoofdstuk over de visie staan welke concretere doelen, per sector. Deze staan verscholen in onderdelen van het klimaatprogramma waar de raad kennis van mag nemen. De raad mag daar niets van vinden. ''Een rare gang van zaken in onze optiek en op deze manier heel vrij. Wat hebben inwoners hier concreet aan?'', vraagt Bos zich af.

Motie en amendement
Lokaal Dinkelland heeft een motie en een amendement ingediend om het college op te dragen om met tussentijdse evaluaties alsnog met duidelijke kaders te komen. ''Dit is wat ons betreft te laat'', vindt Bos. ''Dit moet al in een klimaatprogramma beschreven staan.'' De VVD stelt daarop de vraag wat het CDA dan concreet veranderd zou willen zien. ''We kunnen niet instemmen met dit programma en het is niet mogelijk om enkele aanpassingen te doen. Dat maakt het stuk niet beter. Er staan geen visie, concrete doelen of resultaten in. Op deze manier kunnen wij onze inwoners en ondernemers niet goed vertegenwoordigen'', aldus Bos. De motie en het amendement is door de coalitiepartijen aangenomen.