Dat de gemeente meer 'bouwambitie' moet tonen was de boodschap van CDA Dinkelland bij het bespreken van de perspectiefnota. ''Waar is het wachten op, zowel voor het volkshuisvestingsplan als de woonzorgvisie'', vraagt CDA-fractievoorzitter Marc Smellink zich af.

De behoeftecijfers zijn verouderd
De perspectiefnota is het vooruitzicht op de begroting, dat in november wordt behandeld. Tijdens deze vergadering merkt Smellink op dat inwoners, en met name starters en senioren, een overheid verwachten die regie neemt om voldoende, passende en betaalbare huisvesting te stimuleren. ''Ik blijf het elk jaar zeggen dat het niet normaal is dat jongeren tot hun 30ste genoodzaakt bij hun ouders wonen'', begint Smellink. Volgens CDA Dinkelland wil elke partij in de raad bouwen, bouwen en nog eens bouwen. Toch laat het college in de perspectiefnota te weinig ambitie zien. ''Als we naar de plannen kijken, dan gaat het college uit van een woningbehoefte van minimaal 515 woningen in vijf jaar tijd. Dat zijn minimaal 86 woningen per jaar. De behoeftecijfers dateren uit 2021. Het is nu bijna 2025 en de woningbehoefte is volgens het CDA alleen maar groter geworden. ''Dat blijkt ook uit de nieuwe woningbouwprognose van onderzoeksbureau ABF, in opdracht van het ministerie van Volkshuisvesting. Volgens dit onderzoek neemt de woningvoorraad toe, maar is het statisch woningtekort toegenomen en zal door kleinere huishoudens verder toenemen'', legt Smellink uit. Daartegenover ligt het bouwtempo van nieuwe woningen in Dinkelland lager dan gemiddeld in Nederland, volgens datzelfde onderzoek. ''De gemeente wil per jaar 50 woningbouwkavels uitgeven, maar toch zijn dit er in 2026 slechts 22. Een groot deel van de aanvullende plannen is onzeker, omdat deze van particuliere initiatiefnemers moeten komen. Een lager aantal dan de eerdere ambitie van dit college'', ziet Smellink.

Meer bouwambitie nodig
De CDA-fractie vindt dit niet 'bouwen, bouwen, bouwen'. Sterker nog, met deze ambitie en de verwachte hogere behoefte lost het woningtekort niet op. CDA Dinkelland roept het college op om de ambitie naar boven bij te stellen. ''Want veel jongeren en senioren wachten al jaren op de uitgiftes van woningbouwkavels, zoals op Rossum Noord en Tilligte Noord. De doorlooptijd daarvan is veel te lang'', aldus Smellink. CDA Dinkelland blijft erbij dat er snel een Deltaplan of Volkshuisvestingsplan nodig is. Daarin moeten allerlei maatregelen worden genomen om niet alleen de kaveluitgifte en bouw van woningen vlot te trekken, maar ook de financiering, dat voor veel jongeren nu een bottleneck is.

Uitvoeren motie
Op 7 november 2023 is een motie van Lokaal Dinkelland, VVD en het CDA met allerlei maatregelen en een harde deadline aangenomen. Namelijk de deadline om vóór 1 januari 2024 met een plan te komen. ''We zijn ruim zeven maanden verder en we hebben het plan niet gezien. Dit geldt ook voor de woonzorgvisie. Waar is het wachten op?'', reageert Smellink namens het CDA kritisch. De wethouder zegde in de raadsvergadering toe dat er in oktober een volkshuisvestingplan met allerlei maatregelen ligt. Ook de wethouder erkent dat het te lang duurt voordat woningbouwplannen worden ontwikkeld. ''We zien uit naar uw volkshuisvestingsprogramma, waarin maatregelen staan om dit te versnellen'', merkt Smellink op.