CDA Dinkelland wil dat er verkeersmaatregelen in Weerselo worden genomen, vooral nu de aanleg van de rondweg langer op zich laat wachten. ''Het is belangrijk dat er nu wat wordt gedaan om de verkeersveiligheid in Weerselo te verbeteren'', vinden CDA-raadsleden Nick Nieuwe Weme en Guus Tijdhof.


Eind vorig jaar gaf het college op vragen van het CDA aan dat de rondweg om Weerselo voorlopig niet doorgaat. De reden is de stikstofuitstoot, waardoor de provincie het niet aandurft om de weg aan te leggen. ''Toen vroegen we al naar de verkeersveiligheid van de Legtenbergerstraat en Bisschopstraat'', laat Nieuwe Weme weten. ''Het antwoord van het college was dat als de rondweg niet mogelijk is, ze zich over verkeersveiligheid zullen buigen. Dit is niet afdoende''.

De realisatie van een rondweg gaat vermoedelijk jaren worden uitgesteld, tot ontevredenheid van de CDA-fractie. ''Door de inwoners van Weerselo worden met name de Legtenbergerstraat, Bisschopstraat en in mindere mate de Haarstraat als onveilig ervaren'', ziet Tijdhof. ''Rond de spits worden deze wegen intensief gebruikt en op de rustigere tijdstippen wordt er (gevoelsmatig) te hard gereden''. Ook het vele vracht- en landbouwverkeer op deze wegen zorgt voor de CDA-fractie voor een gevoel van onveiligheid. Ook halen zij de onduidelijke verkeerssituaties aan, die vervolgens tot onveilige situaties leiden. ''Denk aan de oversteek van de Legtenbergerstraat naar de Bisschopstraat en de verschillende voorrangsituaties en snelheidslimieten op met name de Legtenbergerstraat, De Aanleg of Agelerweg'', legt Nieuwe Weme uit.

De Weerselose CDA-raadsleden vragen het college of zij maatregelen willen treffen om de verkeersveiligheid op de korte en middellange termijn te verbeteren. Ook willen zij de cijfers van het aantal verkeersbewegingen per etmaal voor de drie genoemde wegen. Het college heeft dertig dagen om de vragen te beantwoorden.

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.