Onrust, ongenoegen en onduidelijkheid. Dat zijn de 3 O’s, waar de hedendaagse politiek in Nederland door wordt gekenmerkt.

Het kabinet, maar ook de beoogde coalitiepartners van het nieuwe kabinet blinken uit in het oproepen van de 3 O’s. Maar ook burgemeester en wethouders van Dinkelland doen hun uiterste best om dat voorbeeld te volgen.

Hoe ontstaat dat nu, die 3 O’s? Daar zijn enkele noodzakelijke voorwaarden voor:

• Beleid, dat om de haverklap wijzigt. Een college rent achter de waan van de dag aan, zonder dat er echte besluiten vallen. Procedures zijn onduidelijk of worden helemaal niet uitgevoerd. Of erger nog: ze zijn er helemaal niet;
  • Als je beleid maakt dat in de beslotenheid van je eigen clubje doen en daar alleen maar over communiceren als het allang beklonken is. Belangengroepen en inwoners voelen zich gepasseerd, gooien hun kont tegen de krib of erger nog: draaien zich om en nemen de bestuurders niet meer serieus;
  • Beleid maken en de rekening bij de inwoners neerleggen. En daarbij hanteer ik het begrip breed. Niet alleen maar een financiële rekening, maar ook de gevolgen van het beleid.

Voorbeelden te over: voor veel geld grond kopen om woningen te bouwen, zodat de grond veel te duur aan de bouwers moet worden verkocht, de belangstelling vervolgens tegenvalt en verlies genomen moet worden op het complex.

Voorkom de 3 O's!

Of tonnen investeren in de verlichting van kerktorens, terwijl voor het onderhoud van wegen en plantsoenen iedere cent drie keer moet worden omgedraaid voordat het kan worden uitgegeven. Met alle gevolgen van dien voor de aanblik van het groen en de kwaliteit van het wegennet.

En laten we het over de vestiging van een azc in een bosperceel voorlopig maar niet hebben.

Laten we eerlijk zijn: onrust, ongenoegen en onduidelijkheid is de genadeklap voor het vertrouwen van de inwoners in de politiek, of het nu lokaal, provinciaal of landelijk is.

Beste politici: neem gewoon één keer een besluit, en laat mensen meedenken als ze betrokken zijn en er verstand van hebben. Als je een verkeerde beslissing neemt: fouten maken mag, gelukkig. Maar zoals de Romeinse filosoof Seneca schreef: "Errare humanum est, perseverare diabolicum". Vergissen is menselijk, daarin volharden duivels.

Voorkom de 3 O’s!

Edo van Bree