In de gemeente Dinkelland drijft de opeenstapeling van maatregelen vele agrarische familiebedrijven tot wanhoop. ‘’Toekomst op korte of lange termijn is ver te zoeken, daar moet verandering in komen’’ vindt CDA-raadslid Jeannette Paus.

Realistisch, meetbaar en uitlegbaar
Het buitengebied van de gemeente Dinkelland is het ‘meest complex’ van Nederland, kopte de Tubantia eerder deze maand. Er zijn allerlei maatregelen opgelegd om de natuur beter te beschermen en in Dinkelland zijn ze vrijwel allemaal van toepassing. ‘’Dat maakt de situatie in onze gemeente zo complex en tegelijkertijd uitzichtloos voor de beroepsgroep die er het meeste mee te maken heeft of krijgt’’, ervaart Paus. Zij zet zich met haar fractie al jarenlang in voor een eerlijke toekomst voor agrarische familiebedrijven. ‘’Zoveel mogelijk in balans met de natuur, maar wel met beleid dat realistisch, meetbaar en uitlegbaar is. Er is nog steeds te veel onduidelijkheid en dat blijft groeien.’’

Kostbare en waardevolle grond
Tijdens het bespreken van de perspectiefnota, de voorloper op de begroting, heeft CDA Dinkelland uitgebreid bij de uitdagingen van het buitengebied stilgestaan. Ongeacht de politieke wind in Den Haag neemt de gemeente een actieve houding aan om te zorgen voor een toekomstbestendig en leefbaar platteland. Paus: ‘’Daar zijn wij blij mee, maar we zijn er nog lang niet. Onze rol als gemeente is jammer genoeg beperkt’’. Ze doelt daarmee op de vele maatregelen en de complexiteit daarvan. De agrarische sector heeft in Dinkelland te maken met zes Natura2000-gebieden, 7de actieprogramma Nitraatrichtlijn, Kaderrichtlijn Water, de Eco-regeling, Nationale Eiwitstrategie, stikstofreductie, afbouw van de derogatie en ga zo maar door. Dit staat los van de lokale ontwikkelingen zoals woningbouw, energietransitie en een spuitvrijezone en als klap op de vuurpijl is Defensie op zoek naar een munitiedepot in een belangrijk agrarisch- en toeristisch gebied. ‘’Dit zijn ontwikkelingen die in meer of mindere mate beslag leggen op grond. Kostbare en waardevolle grond, waar families nu hun boterham mee verdienen’’, ziet Paus.

Bewust van alle uitdagingen
De CDA-fractie vindt de rol van boeren in de samenleving op het platteland essentieel, zoals voor de leefbaarheid van het buitengebied en kleine kernen. ‘’Daarnaast is het een sector die enorm innovatief is’’, vindt Paus. ‘’Een sector die zich absoluut bewust is van alle uitdagingen en hier ook al zo lang en hard mee aan de slag is gegaan. Als dank voor al die inspanningen krijgen de boeren alleen maar slecht nieuws.’’ De CDA-fractie blijft zich zorgen maken over de onduidelijkheid en onzekerheid waar veel inwoners van het buitengebied in zitten. Er zijn meer vragen dan antwoorden. ‘’Hoe kunnen we (jonge) boeren de toekomst in helpen in plaats van hun toekomst af te pakken? Hoe komen we gezamenlijk tot maatregelen die leiden tot vooruitgang van de natuur en niet tot achteruitgang van de agrarische sector? Wij denken graag over oplossingen mee’’, aldus Paus.

Informatiebijeenkomsten
Op verzoek van de CDA-fractie blijft de wethouder agrarische familiebedrijven, inwoners van het buitengebied en de gemeenteraad informeren en ondersteunen. Zoals over de Kaderrichtlijn Water. ‘’Het waterschap is met allerlei informatiebijeenkomsten aan de slag gegaan en geeft een aftrap met gebieden waar ze met waterlijnen aan de slag gaan. Ik neem dat zeker mee of we met een programma daarop verdieping kunnen geven’’, laat wethouder De Way desgevraagd weten.