Alle veertien Twentse CDA-fracties sporen staatssecretaris Vivianne Heijnen aan om het verbeteren van het streekvervoer en de Nedersaksenlijn ‘topprioriteit’ te maken. ‘’Openbaar vervoer is te veel gericht op doorstroming en efficiëntie. Daarmee kom je niet van A naar B!’’, vinden de CDA-fractievoorzitters in Twente. De staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat is maandag 6 maart as. op bezoek in Twente.


‘’Openbaar vervoer gaat niet alleen om economische kosten en baten, maar juist om maatschappelijke waarde zoals bereikbare scholen, ziekenhuizen en bedrijven’’, vindt Bo ter Braak, fractievoorzitter van CDA Borne. Eerder onderzoek van het Planbureau voor de Leefomgeving liet zien dat in heel Nederland slechts 37 procent van de banen met het openbaar vervoer bereikbaar is. ‘’Dit raakt met name inwoners uit de regio’’, ziet Ter Braak.

Directe verbinding universiteitssteden
Om de Nedersaksenlijn te realiseren zou een spoorverbinding tussen Emmen en Stadskanaal moeten worden aangelegd. ‘’De verbinding zal een belangrijke bijdrage leveren aan de sociaaleconomische versterking van de hele regio’’, beargumenteert Mart van Lagen, vicefractievoorzitter van CDA Enschede. ‘’De spoorlijn zorgt voor een directe spoorverbinding tussen de universiteitssteden Enschede en Groningen, via Emmen’’. Ook pleiten de jonge CDA’ers voor een grote stap naar een binnenlands hogesnelheidsnetwerk, om sneller van A naar B te kunnen. Vanuit heel Nederland, met betere hogesnelheidsverbindingen naar Twente en de rest van Europa. Twente centraal bereikbaar voor Europa moet de doelstelling zijn van dit kabinet. Het is een belangrijke voorziening voor het behoud van talent, wat ook moet bijdragen aan een economisch aantrekkelijk vestigingsklimaat.

Beter streekvervoer
‘’Goed openbaar vervoer draagt bij aan de leefbaarheid van onze steden en dorpen’’, laat Marc Smellink, fractievoorzitter van CDA Dinkelland weten. Smellink drukt de staatssecretaris op het hart om oog te houden voor het platteland, waar misschien minder reizigers dan in de stad zijn maar het belang van openbaar vervoer des te groter is. Bij nieuwe initiatieven wil het CDA niet dat dit ten koste van bestaande voorzieningen gaat, te denken valt aan het station in Daarlerveen in de gemeente Hellendoorn. De verschraling van vervoersvoorzieningen betekent dat inwoners direct in hun mobiliteit worden beperkt en daarmee in hun mogelijkheden om in de samenleving mee te doen.

Opwaardering en verduurzaming spoorlijnen
In het verkiezingsprogramma van CDA Overijssel staat ook de ambitie om de Nedersaksenlijn te realiseren. ‘’Samen met de opwaardering van de treinverbinding Berlijn-Amsterdam met een stop in Hengelo en de verduurzaming van spoorlijnen zoals Hengelo-Zutphen sluiten wij volledig aan bij de oproep van de CDA-fractievoorzitters in Twente’’, laat lijsttrekker Rick Brink weten.

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.