09 september 2014

CDA Kaderbrief

De raad stelt kaders. Dit kun je opvatten als opdrachten en randvoorwaarden van de raad aan het college, waarbinnen het college onderwerpen uitwerkt en ter hand neemt. In deze kaderbrief zijn opdrachten met randvoorwaarden geformuleerd voor 2015 die de instemming van het CDA kunnen wegdragen. Dat zou u ook niet gek in de oren moeten klinken, want voor deze kaderbrief is het coalitieakkoord als inspiratie gebruikt. En veel wat in het coalitieakkoord staat vindt u terug in deze kaderbrief.

Namens het CDA wil ik kort de 4 programmavelden langslopen

 

Krachtige kernen.

In Dinkelland is het nog steeds goed wonen, werk en recreëren. Dit wil het CDA graag zou houden, maar liever nog vergroten. En een aantrekkelijke leefomgeving ontstaat niet door stil te zitten, er moet ontwikkeling zijn. Met de speerpunten genoemd in deze kaderbrief vindt ontwikkeling plaats. Een paar speerpunten lichten wij eruit:

Het CDA vindt het belangrijk dat de 2de fase van de Dusinksweg wordt gerealiseerd. De Dusinksweg zal als belangrijke ontsluitingsroute gaan fungeren voor industrieterrein de Mors, maar ook voor forensenverkeer. Het is daarom voor ons evident dat er ook vrijliggend fietspad moet komen. Dit om de Dusinksweg duuzaam veilig te maken.

Ook nadenken over de toekomst van de detailhandel in combinatie met wonen vinden wij belangrijk. Gelet op de demografische ontwikkelingen vraagt dit een ander perspectief op wonen en werken in kernen. Wij zien daarom uit naar een woonvisie gecombineerd met een visie op detailhandel in onze kernen.

Voorzitter de speerpunten zoals genoemd in de kaderbrief dragen wat het CDA betreft bij aan krachtige kernen.

 

Economische kracht en werk

In het verkiezingsprogramma van het CDA staat de volgende zin:

Werk, werk, werk aan de winkel. De oplopende werkloosheid baart het CDA grote zorgen. Daarom zijn wij blij met een programma Economisch kracht en werk. Met dit programma worden inspanningen geleverd die bijdragen aan een wenkend economisch perspectief.

Een paar speerpunten licht de CDA fractie er graag uit, zoals  

 

1.    ruimte bieden voor bijzondere initiatieven van ondernemers. Enkele unieke ondernemers in Dinkelland verdienen het om gestimuleerd te worden. Deze bijzondere ondernemer zorgen voor diversiteit en bijzondere arbeid en economische kracht

2.    ook ruimte bieden aan actieve boeren om te blijven investeren vindt het CDA belangrijk. Naast de arbeid voor de boer zelf wordt ook in de tweede schil, van loonwerker tot dierenarts werk gecreëerd.

3.    Vernieuwende vormen van creatief toerisme stimuleren omarmen wij. Hierdoor wordt Dinkelland recreatief-toeristisch op de kaart gezet, wat voor meer bezoekers en dito uitgaven leidt.

Het CDA onderstreept de speerpunten van dit programma. Deze speerpunten dragen – wat het CDA betreft - er aan bij dat Dinkelland krachtig uit de economische crisis komt en dat er voldoende werk is voor de mensen die in Dinkelland wonen.

 

Omzien naar elkaar

Zijn de Dinkellanders in staat om het alom geroemde thema Noaberschap op te pakken als er echt om wordt gevraagd?

Het CDA denkt van wel! En wij zijn er van overtuigd dat Noaberschap een extra impuls krijgt. Deze nieuwe Noaberschap komt uit de samenleving. De rol van de gemeente in deze is naast de mensen staan, in plaats van er tegenover. Voorzitter daarom heeft het CDA ook samen met de fractie van LD en …. De motie over mantelzorg ingediend. De mantelzorger is het voorbeeld van nieuwe Noaberschap in de samenleving en dit verdiend aandacht van de gemeente.

Verder ondersteunt het CDA de speerpunten van dit programma, zoals:

1.    Ontbureaucratisering van de zorg. Er moeten handen aan het bed, want daar wordt de echte zorg gegeven. Dus management tussenlagen en overlegstructuren tot een minimum beperken.

2.    Het huidige concept van Dinkelland werkt! Omarmen wij. Deze organisatie verricht voor de doelgroep waarvoor zij is opgericht uitstekend werk en dit wordt omarmd door het Dinkellandse bedrijfsleven. Wat het CDA betreft een uniek concept dat waardering verdiend en niet veranderd moet worden.

3.    En uit de speerpunten blijkt ook duidelijk dat voor mensen die het echt niet alleen kunnen er altijd ondersteuning is van de gemeente.

Het CDA ziet met vol vertrouwen het jaar 2015 tegemoet als het om de zorgtaken gaat. Wij zien dat met de reeds vastgestelde visienota en de binnenkort vast te stellen beleidsnotitie Omzien naar elkaar mensen zelf, samen of met hulp van de gemeente kunnen deelnemen aan de samenleving.

 

 

 

Programma Burger en Bestuur

Samen met het college willen wij als CDA werken aan maatschappelijke effecten. Effecten zoals krachtige kernen en economische kracht. Het instrument programmamanagement is daar in onze ogen een uitstekend middel voor. Scherp kijken naar wat je wilt bereiken, daar je maatregelen/inspanningen of zoals in deze kaderbrief de speerpunten op afstemmen en achteraf controleren in welke mate het speerpunt heeft bijgedragen aan het dichterbij brengen van het maatschappelijke effect. De CDA fractie heeft daarom ook hoge verwachting naar de vorm en presentatie van de programmabegroting 2015 en verder.

 

Financiën

Tot slot voorzitter wil de CDA fractie nog een krachtig oproep doen naar het college wat betreft de financiële saldo in deze kaderbrief. Op basis van de gegevens van juni dit jaar stevent de gemeente af op een tekort van bijna

€ 500K. Hierin zijn de laatste cijfers en ontwikkelingen van de zomer nog niet meegenomen. Ook de financiële consequenties van het afschaffen van hondenbelasting is hierin nog niet verwerkt

De begroting moet sluitend zijn en wat het CDA betreft de meerjarenbegroting ook. Daar komt bij dat wij het heel belangrijk vinden dat het zogenoemde weerstandsvermogen de kwalificatie voldoende heeft.

Voorzitter, misschien kan de wethouder financiën de raad informeren over de  actualiteit van de hoogte van het tekort en als er nog een tekort is welke maatregelen het college in gedachten heeft om in november een sluitende begroting aan de raad aan te bieden.

 

Voorzitter tot zover in eerste termijn, dank.

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.