18 januari 2017

Vragen over rente Stadsbank Oost Nederland

Woensdag 18 januari 2017 kunnen we in de krant lezen dat verschillende gemeentelijke kredietbanken stoppen met hanteren van “woekerrentes” van 10 tot 12,5% Voor minima en mensen met schulden is dan lenen veel duurder dan gemiddeld. Zelf kunnen de gemeenten voor een veel lager tarief lenen. De gemeente Den Haag verlaagt nu het rentetarief van de sociale kredietbank van 11,5 naar 2,3 % Ook de gemeente Den Bosch zegt een lager tarief te onderzoeken. De Stadsbank Oost Nederland hanteert nu een rente van maximaal 11,4 %

1             Is het College eens met het gegeven dat de rente voor leningen bij de Stadsbank voor minima en mensen met schulden onevenredig hoog is in vergelijk met de rente die gemiddeld wordt betaald en door de gemeente zelf?

2             Is het College bereid net als andere gemeenten te onderzoeken of de maximale te betalen rente voor leningen bij de Stadsbank Oost Nederland omlaag kan?

3             Hoeveel leningen (aantal en volume) staan bij de Stadsbank Oost Nederland open voor Enschedese minima en mensen met schulden?

4             Wat zijn de eventuele consequenties voor de begroting van de Stadsbank Oost Nederland bij een forse verlaging  zoals  bijvoorbeeld de gemeente Den Haag doet?

5             Kan het College voor de Zomernota 2017 een Raadsvoorstel voorbereiden om de financiële consequenties voor de gemeente en de Stadsbank op te vangen?

Ton ten Vergert, Raadslid CDA Enschede