03 maart 2017

Laat kinderen niet de dupe worden van het beëindigen van de VoorleesExpress

Onlangs kreeg ik het signaal dat de VoorleesExpress, die ik een zeer warm hart toedraag, mogelijk medio dit jaar stopt omdat de subsidie van de provincie van twee jaar stopt. De VoorleesExpress stimuleert taalontwikkeling van met name kinderen die met een taalachterstand kampen. Op jonge leeftijd lezen is belangrijk, omdat taalachterstand later vaak lastig in te halen is.

De VoorleesExpress helpt gezinnen met het voorlezen en het stimuleren van de taalontwikkeling. Tijdens dit traject kunnen ook laaggeletterde ouders getraceerd worden en toegeleid worden naar het taalpunt of het ROC. Het project is hard nodig, omdat het aandeel Nederlandse jongeren met een taalachterstand in de afgelopen jaren sterk toegenomen is volgens een recent OESO-rapport; van 11,5% in 2003 naar 17,9% in 2015. Dit is bijna 1 op de 5 jongeren.

Deze trend baart het CDA en Stichting Lezen en Schrijven zorgen, omdat jongeren met een taalachterstand een groot risico lopen om de laaggeletterden van de toekomst te worden. De gevolgen van laaggeletterd zijn bekend: minder sociaal actief, minder zelfredzaam, vaker ziek en vaker arm. Hierover heeft het CDA onlangs nog vragen gesteld.

De VoorleesExpress is een project met veel potentieel om taalachterstanden weg te werken. Zeker in een stad met 6000 arme kinderen. Wil je deze kinderen uit de armoede halen, dan is investeren in de taalontwikkeling van deze kinderen van essentieel belang.

Daarom kan het niet waar zijn dat dit project medio dit jaar mogelijk gaat stoppen doordat de subsidie van de provincie stopt en de bibliotheek geen geld heeft om de projectleiding te bekostigen.

Het CDA wil doorgaan met de VoorleesExpress en zal zich er hard voor maken om dit mooie project te behouden.

Ayfer Koç, fractievoorzitter CDA Enschede