08 maart 2017

Veranderingen Ondersteuning Huishouden

Waar staan we als CDA voor? Iedereen heeft recht op de zorg die hij en/of zij echt nodig heeft. Sinds 1 maart 2015 zijn gemeentes door de decentralisaties verantwoordelijk geworden voor de inwoners die niet zelfstandig hun huishouden kunnen regelen.

Wat gaat er nu veranderen? Vanaf 2015 hadden we een basispakket (schoon en leefbaar huis, was- en of maaltijdverzorging) met een aanvullende module (verzorging minderjarige kinderen). Vanuit de samenleving, Den Haag en een aantal uitspraken van de Centrale Raad van Beroep is er de laatste 2 jaar een ding duidelijk geworden: een roep/eis om meer maatwerk. Met het raadsvoorstel (in de raadsvergadering van 13 maart a.s.) gaan we hier nu een nadere invulling aan geven.

Voor nieuwe cliënten gaat de regeling in op 1 april en alle bestaande cliënten krijgen een persoonlijk gesprek voor 1 september 2017, waarna er gewerkt gaat worden volgens de nieuwe werkwijze. Richting de cliënt wordt specifieker aangegeven wat hij/zij van de zorgverlener kan verwachten. We geven aan welke ruimtes met welke activiteit en welke frequentie dienen te worden schoongemaakt. We houden de Basismodule (schoon en leefbaar huis) en daarnaast zijn er op cliëntniveau een aantal specifieke modules in te zetten; Extra hygiëne, Wasverzorging, Maaltijdverzorging, Regie en Zorg voor minderjarige kinderen.

Wat vinden wij hier nu als CDA van? We begrijpen dat er regels moeten zijn om tot een goede uitvoering te komen. Daarnaast hebben wij altijd gezegd: laten we nu niet alles dichtregelen, maar ook vertrouwen hebben in de professional. Het was zeker niet allemaal goed en aanpassing was noodzakelijk. Maar hoever ga je, gedwongen door Den Haag en uitspraken van de Centrale Raad van Beroep? Als we de onderliggende stukken nader bestuderen, waarin onderscheid gemaakt wordt tussen stof afnemen laag, midden en hoog, dan schieten we wel een beetje door.

Wij hopen nu in ieder geval dat iedereen die zorg krijgt die hij/zij echt nodig heeft. Daarnaast gaat dit nieuwe voorstel meer geld kosten. Nadere eisen worden gesteld door Den Haag, maar de nieuwe portemonnee wordt er niet bijgeleverd. Voor 2017 is de financiering geregeld. Invoering van de nieuwe regeling gaat €1 mln kosten en de uitvoering € 1,4 mln extra. Wel verwacht het college een tekort van €3 mln tot €6 mln vanaf 2018. Vooralsnog hebben we geen oplossing voor dit tekort. Het zal nog een hele kluif worden om dit tekort in de zomernota op te lossen.

CDA: Uw zorg is onze zorg.

Eric van der Aa, raadslid CDA