08 maart 2017

Middelen voor kinderen in armoede

Het CDA is blij dat het Rijk structureel extra budget voor kinderen in armoede beschikbaar stelt. Zeker in een relatief arme stad als Enschede met bijna 6.000 kinderen met kans op armoede, is een jaarlijkse extra bijdrage van ruim €1,1mln zeer welkom. Alle kinderen moeten kunnen meedoen met hun leeftijdgenoten, ook als er thuis weinig te besteden is.

Enschede werkt al met een Kindpakket en daardoor is er al een goede basis gelegd. We ondersteunen de keuze om aan te sluiten bij de organisaties die al binnen het Kindpakket actief zijn. Extra budget is nu beschikbaar voor Kleding en gezondheid (€145.000), Participatie en ontwikkeling (€120.000), Leermiddelen (€626.000), Innovatie en actualiteit (€89.000) en de verhoging van de inkomensnorm Kindpakket van 110% naar 120% van de Bijstandsuitkering.

Mooi is dat er, op verzoek van het Kindpanel van de Stichting Leergeld, naast laptops mogelijk ook Smartphones beschikbaar worden gesteld. We gaan er daarbij wel van uit dat dit niet gepaard gaat met dure abonnementen, maar via simkaarten en wifi kunnen ze ook prima meedoen met leeftijdsgenoten. Aandachtspunt is wel het voorkomen dat jongeren schulden maken door het gebruik van de smartphone, maar dat geldt voor alle jongeren.

Verder hebben wij als CDA onder andere aandacht gevraagd voor kinderen uit gezinnen die in een wettelijk schuldhulpverleningstraject zitten en daardoor tijdelijk een laag besteedbaar inkomen hebben. Deze kinderen zouden ook gebruik moeten kunnen maken van deze middelen.

Door het extra Rijksbudget voor kinderen in armoede, zullen er gemeentelijke middelen vrijvallen uit bijvoorbeeld het LEA budget. Het CDA ziet graag voorstellen van het college tegemoet om deze middelen toch voor deze doelgroepen te blijven inzetten. Wij denken daarbij met name aan het thema Leesondersteuning. Het CDA hecht aan een sociaal gezicht van onze gemeente waarin iedereen zoveel mogelijk kan meedoen in de samenleving, te beginnen bij kinderen!

Ton ten Vergert, CDA woordvoerder Werk en Inkomen