07 april 2017

Vragen over wijkspeeltuinen

Onlangs heeft de CDA-fractie gesprekken gevoerd met directies van de speeltuinen in Enschede. Tijdens de gesprekken zijn al zorgen geuit over onderhoud en vandalisme van de grote speeltuinen.

Vanochtend moest de gemeenteraadsfractie van het CDA uit de TC Tubantia vernemen dat er meerdere wijkspeeltuinen aan vervanging toe zijn in verband met verouderde speeltoestellen. Het zou gaan om tenminste twee speeltuinen in Enschede-Zuid.

Enschede-Zuid is een diverse stadsdeel met verschillende doelgroepen. Van studenten tot gezinnen met grote en kleine gezinnen. Bij het sluiten van wijkspeeltuinen voorziet het CDA problemen. Wijkspeeltuinen zijn inzetbaar om kinderen met verschillende achtergronden samen te laten spelen en van elkaar te leren. Het biedt dus een dubbele wijkfunctie.

Naar aanleiding van bovenstaande, stellen we de volgende vragen aan het college:

1.       Waarom is er niet eerder gecommuniceerd naar de gemeenteraad over het voornemens wijkspeeltuinen te sluiten?

2.       Hoe is het voornemen van het college over het sluiten van wijkspeeltuinen gecommuniceerd met de betrokkenen en betrokken ouders?

3.       Kan het college nader toelichten waarom dit niet is gecommuniceerd tijdens de stadsdeelvergaderingen?

4.       Welke andere (financiële) mogelijkheden ziet het college om de wijkspeeltuinen open te houden?