19 september 2017

Duidelijkheid voor automobilist op fietsstraat

Enschede heeft als ambitie om in 2020 de fietsstad te zijn van Nederland. Een ambitie die het CDA van harte ondersteunt. Toch krijgen we bij het CDA verschillende vragen binnen van automobilisten en rijscholen over de rol van de auto op de fietsstraten.
Op verschillende plekken in Enschede zijn er fietsstraten aangelegd. Deze fietsstraten zijn bedoeld om de fietser zo veilig mogelijk te laten fietsen. Zonder hinder van te hard rijdende auto’s en gevaarlijke kruisingen. Het CDA ziet veel voordelen in de fietsstraten, maar krijgt ook signalen dat het niet duidelijk is welke rol en regels de auto heeft op dergelijke fietsstraten.

De gemeente Zwolle communiceert met een speciale webpagina informatie over de Zwolse fietsstraten (www.zwolle.nl/fietsstraten).

Daarom stelt het CDA een aantal vragen aan het college van Burgemeester en Wethouders:

1. Is het college bekend met dergelijke onduidelijkheden van automobilisten op fietsstraten?
2. Welke regels zijn er voor automobilisten op fietsstraten? Bijvoorbeeld: mogen de auto’s fietsers inhalen, mogen de fietsers de hele breedte van de weg innemen, wat is de rol van de auto, etc?
3. Erkent het college dat er actiever moet worden gecommuniceerd over de regels voor automobilisten op fietsstraten en op welke manier gaat het college de regels communiceren?

Mart van Lagen,
Raadslid CDA Enschede

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.