26 september 2018

Gogbot en IS

Laat ik ermee beginnen dat cultuur van enorm belang is voor de economische ontwikkeling van onze stad. Een breed en divers aanbod van culturele voorzieningen bepaalt de aantrekkelijkheid van de stad voor jonge en creatieve hoogopgeleide mensen. Niet alleen podium- en beeldende kunsten, maar ook evenementen en festivals zijn hier een onderdeel van. Gogbot is een vernieuwend en internationaal gewaardeerd festival; het kreeg zelfs in 2011 de landelijke innovatieprijs. In dit kader zou je zeggen dat Gogbot een aanwinst is voor Enschede.

Er is echter ook een andere kant. Gogbot krijgt het laagste waarderingscijfer van alle evenementen, heeft weinig naamsbekendheid en lage bezoekersaantallen (2012: waardering 6,3 en naamsbekendheid 2%). Daarnaast is rondom het evenement Gogbot meerdere malen ophef geweest. Denk hierbij aan porno op de toren van de Grote Kerk, optreden Femen en recent met de afbeelding van een IS-strijder.

Gogbot geeft zelf aan dat ze het randje opzoekt, er soms net erover heen gaat en neemt geen genoegen met gewoon. Kunst mag best schuren, prikkelen en confronteren, maar waar ligt de grens? Waar ligt voor het college de grens? En zeker omdat het hier om een evenement gaat dat in de openbaarheid plaatsvindt? Ook al is de afbeelding van de IS-strijder dit jaar wat afgeschermd geweest, het stond wel bij een open ingang die mensen nieuwsgierig maakte om even te gaan kijken. En vergeet hierbij niet dat Gogbot aangeeft zoveel mogelijk mensen te willen bereiken.

Als politicus is het niet gebruikelijk om een kunstwerk te beoordelen. Mijn mening is hier dan ook niet van belang, maar echter wel wat ik hoor van onze bewoners, namelijk het volgende: 

Stel je voor: je zoon wordt onthoofd door ISIS. Dan wordt zijn foto uitvergroot, zonder zijn toestemming en zonder de toestemming van de familie. Dan knippen jullie zijn hoofd eruit, geven jullie hiervoor subsidie en mag iedereen zich daarin laten fotograferen. Dat doen jullie in een stad waarin ISIS-slachtoffers een nieuw bestaan proberen op te bouwen, met alle trauma's die daarmee gepaard gaan.

Is dit wat we willen bereiken met ons evenementenbeleid?

Waar het hier om gaat is dat we als Raad een kader hebben afgesproken m.b.t. ons subsidie- en evenementenbeleid waarbij we bepaalde positieve maatschappelijke effecten willen bereiken, zoals een positieve uitstraling en aantrekkingskracht voor de stad. Als raadslid wil ik toetsen of de onrust, pijn, leed, boosheid en verwarring de maatschappelijke reacties en effecten zijn die we willen bereiken bij het uitvoeren van dit beleid. Laat het duidelijk zijn dat dit niet is wat het CDA wil.

De kern van deze discussie en ook de belangrijkste vraag richting de wethouder is wat ons betreft: in hoeverre voldoet Gogbot aan de kaders en de maatschappelijke effecten die we vastgesteld en beoogd hebben als Raad?

Het CDA heeft in de discussie geen duidelijkheid gekregen over de criteria van het al dan niet subsidiëren van een bepaald evenement. Dus waarom Gogbot wel maar niet Grenswerk, Heart&Soul en multiculturele markt? Het CDA wil graag in een randprogramma hier duidelijkheid over krijgen. Mocht deze sessie geen duidelijkheid geven dan overwegen wij met een motie te komen om duidelijke criteria op te nemen in ons toetsingskader evenementen. 

 

Ayfer Koç, gemeenteraadslid CDA Enschede

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.