29 maart 2012

CDA stelt vragen over herwaardering OZB en TIOX

OZB (Onroerende zaak belasting)

De OZB wordt opgebouwd uit een waarderingsgrondslag (WOZ) en een tarief.

De categorieën zijn woningen en niet-woningen (waaronder de agrarische objecten).

Het grote aantal woningen in relatie tot het aantal (agrarische) bedrijven bepaalt hoofdzakelijk de opbrengst van de OZB.

TIOX

Tiox is een rekenmodel dat de toepassing van landelijke taxatiewijzers ondersteunt. Tiox is ontwikkeld in samenwerking met de stuurgroep samenwerking WOZ van de VNG. Uit Tiox kan de gemeente bijvoorbeeld de waarde van een ligboxenstal uit 1985 halen en deze vervolgens corrigeren naar grootte.

De vragen die de CDA fractie heeft gesteld zijn de volgende

Wat is de extra opbrengst voor de gemeente t.g.v. deze herwaarderingKan deze systematiek gefaseerd worden ingevoerd?In de TIOX methodiek is er sprake van referentiegebieden. Kan het College een verduidelijking geven van het referentie gebied en kan het College aangeven voor welk referentiegebied is gekozen? Is het College het met de CDA fractie eens dat het ontbreken van een regionale component in de waardering van agrarische opstallen kan leiden tot een (te) hoge waarderingsgrondslag. Met ook de gevolgen voor andere belastingenIs het College  bereid om in samenspraak met omringende gemeenten en belangenorganisaties te onderzoeken of de waardering van agrarische objecten in de gemeente Hardenberg op grond van de taxatiewijzer TIOX recht doet aan de feitelijke omstandigheden en daarover de raad te rapporteren?Is het College bereid om agrariërs die bezwaar maken tegen de WOZ –beschikking een hertaxatie aan te bieden waarmee recht wordt gedaan aan het onderzoek hiervoor genoemd?Gemeenten hebben de mogelijkheid om tot 30% af te wijken van de normen in de TIOX de zogenaamde kwaliteitscorrectie, is hier gebruik van gemaakt?