11 april 2012

College geeft reactie op vragen CDA over herwaardering OZB

OZB (Onroerende zaak belasting)

De OZB wordt opgebouwd uit een waarderingsgrondslag (WOZ) en een tarief.

De categorieën zijn woningen en niet-woningen (waaronder de agrarische objecten).

Het grote aantal woningen in relatie tot het aantal (agrarische) bedrijven bepaalt hoofdzakelijk de opbrengst van de OZB.

TIOX: Tiox is een rekenmodel dat de toepassing van landelijke taxatiewijzers ondersteunt. Tiox is ontwikkeld in samenwerking met de stuurgroep samenwerking WOZ van de VNG.

Uit Tiox kan de gemeente bijvoorbeeld de waarde van een ligboxenstal uit 1985 halen en deze vervolgens corrigeren naar grootte.

De vragen die de CDA fractie heeft gesteld zijn de volgende

Wat is de extra opbrengst voor de gemeente t.g.v. deze herwaardering?

Antwoord: Totale extra opbrengst ca. € 210.000. Van belang hierbij is dat een deel van de extra opbrengst voortkomt uit de waardering door het gebruik van TIOX. Voor een ander deel komt deze extra opbrengst voort uit de complete Inventarisatie van alle agrarische objecten. Onderdelen die In het verleden ten onrechte niet zijn meegenomen in de waardering, worden nu wel meegenomen.

Kan deze systematiek gefaseerd worden ingevoerd ?

Antwoord: Nee, hier zijn geen mogelijkheden voor. Overigens zijn de agrarische bedrijven reeds beschikt met dagtekening 31-03-2012

In de TIOX methodiek is er sprake van referentiegebieden. Kan het College een verduidelijking geven van het referentie gebied en kan het College aangeven voor welk referentiegebied is gekozen  ?

Antwoord:

Er Is sprake van de volgende agrarische gebiedsindeling in Nederland. Nummer Omschrijving gebied

1 Bouwhoek en Hogeland

2 Veenkoloniën en Oldambt

3 Noordelijk weidegebied

4 Oostelijk veehouderijgebied

5 Centraal veehouderijgebied

6 IJsselmeerpolders

7 Westelijk Holland

8 Waterland en Droogmakerijen

9 Hollands / Utrechts Weidegebied

10 Rivierengebied

11 Zuidwestelijk akkerbouwgebied

12 Zuidwest Brabant

13 Zuidelijk veehouderijgebied
14 Zuid Limburg

Deze methodiek heeft de VNG samen met de Waarderingskamer ontwikkeld. De waarderingskamer schrijft deze methodiek voor als zijnde “de beste”, die gehanteerd moet worden, tenzij de gemeente zelf een nog betere methodiek ontwikkeld heeft.

Bij elk gebied hoort een eigen grondprijs.

De gemeente Hardenberg valt volgens de indeling van agrarische taxatiewijzer onder het Oostelijk veehouderijgebied (gebied 4). Er is echter voor gekozen om bij het gebruik van TIOX voor de gemeente Hardenberg de grondprijs toe te passen van Veenkoloniën en Oldambt. Dit gebied heeft een lagere grondprijs dan het oostelijk Veehouderijgebied, deze prijs sluit beter aan bij het gemiddelde waardeniveau van de gemeente Hardenberg.

Is het College het met de CDA fractie eens dat het ontbreken van een regionale component in de waardering van agrarische opstallen kan leiden tot een (te) hoge waarderingsgrondslag. Met ook de gevolgen voor andere belastingen

Antwoord: Er is dus door de gebiedsindeling rekening gehouden met een “regionaal component”. De waarde van de grond wordt uitgesplitst in een waarde voor grond bij de woning (ondergrond en tuin) en waarde voor de grond bij het bedrijf (erf). Voor beide grond- onderdelen wordt de grondprijs gehanteerd van Veenkoloniën en Oldambt. Ter vergelijking, het verschil in te hanteren grondprijs:

Gebied prijs per m2 bij de woning prijs per m2 erf

Veenkoloniën en Oldambt €76.50 €32.50

Oostelijk veehouderijgebied € 121.00 €51.50

Deze prijzen zijn de uitgangsprijzen voor de eerste m2. Bij grotere oppervlaktes wordt een staffeling toegepast.

Is het College  bereid om in samenspraak met omringende gemeenten en belangenorganisaties te onderzoeken of de waardering van agrarische objecten in de gemeente Hardenberg op grond van de taxatiewijzer TIOX recht doet aan de feitelijke omstandigheden en daarover de raad te rapporteren?

Antwoord: Bij omringende gemeentes worden ook de agrarische bedrijven gewaardeerd door TIOX. Ook in het voortraject hebben we met een aantal andere gemeentes contact gehad over het gebruik van TIOX. Bij ons is niet bekend dat andere gemeentes TIOX bewust niet toepassen omdat het geen recht zou doen aan feitelijke omstandigheden.

Is het College bereid om agrariërs die bezwaar maken tegen de WOZ –beschikking een hertaxatie aan te bieden waarmee recht wordt gedaan aan het onderzoek hiervoor genoemd?

Antwoord: Bij elk ingediend bezwaar wordt een hertaxatie uitgevoerd.

Gemeenten hebben de mogelijkheid om tot 30% af te wijken van de normen in de TIOX de zogenaamde kwaliteitscorrectie, is hier gebruik van gemaakt?

Antwoord: Ja, bij forse waardewijzigingen tussen de oude waarde en de nieuwe waarde is de kwaliteit van de betreffende onderdelen nogmaals beoordeeld. Waar nodig is de kwaliteitscorrectie toegepast.