11 juni 2024

Gemeente Hardenberg, een fijne plek voor al haar inwoners

Op dinsdag 11 juni is in de gemeenteraad van Hardenberg de zogenoemde meibrief over 2024 en de perspectiefnota 2025 besproken. Het CDA Hardenberg roept op om niet alles groter en meer te willen, maar eerst te onderzoeken hoe we kwaliteit en meerwaarde kunnen toevoegen aan dat wat we al hebben in onze gemeente. Het CDA Hardenberg is kritisch op de plannen voor de komende jaren. Het is van belang dat we duidelijke keuzes maken en dat we moeten prioriteren, dat vergt een integrale aanpak.

Het CDA Hardenberg vindt dat de samenleving hierbij een stem moet krijgen en roept het College van Burgemeester en Wethouders op om de inwoners te betrekken bij de plannen die worden gemaakt, wees ook duidelijk wat er niet kan, was de oproep.

Integrale aanpak
Tijdens de raadsvergadering van 11 juni verwoorde fractievoorzitter Elma Soeten de inbreng van het CDA Hardenberg. "Wij vinden leefbare kernen van groot belang. Onze inwoners moeten zich thuis voelen in onze gemeente, in de kern waar zij wonen. De plek waar mensen zich thuis, gezien en geliefd weten. De plek waar voldoende woonruimte is voor alle doelgroepen, waar zorgaanbod is en een plek die veilig moet zijn. Daarvoor roept het CDA Hardenberg het college op om alle plannen integraal te maken", aldus Soeten.

Een sportvereniging bijvoorbeeld, ziet het CDA Hardenberg als meer dan een plek waar gesport wordt. Mensen ontmoeten elkaar en komen samen. Kinderen en jongeren krijgen daar de kans om zich te ontwikkelen. Daarom vindt het CDA Hardenberg het van belang dat het Integraal Huisvestingsplan (IHP) binnensport en het IHP buitensport naar de raad komt zodat duidelijke kaders aangegeven kunnen worden en sportverenigingen niet meer ad hoc vragen om bijdragen, maar dat er duidelijkheid komt wat de begroting is van de gemeente en waar men gebruik van kan maken.